خلاصه ماشینی:
"هر فرد عادی که مخاطب یک اثر هنری قرار بگیرد،میتواند یک منتقد بشمار بیاید،چرا که لازمهء نقد،تلاش برای درک روابط درونی و ارتباط با جوهر و روح اثر است و این تلاش از سوی هر مخاطبی که صورت بگیرد،در واقع نقد انجام شده است و شاید از دیدی کلیتر،چون «گراهامهوف»بتوان گفت1:«نقد لازمهء هرگونه نوشتن هوشمندانه است».
نقد علاوئه بر ارتباط با اثر هنری بشرح و تفسیر،طبقهبندی و در نهایت ارزیابی و داوری آن اثر نیز میپردازد و در اینجاست که بتدریج،کار نقد تخصصیتر میشود و فرق میان یک مخاطب عادی که نظر شخصی،ذهنی و عموما ذوقیش را نسبت به اثر بیان میکند،با یک منتقد آگاه که برمبنای اصول مشخص به تجزیه و تحلیل اثر میپردازد و برای داوری و نتیجهگیری خود،دلیل غیر ذوقی میآورد،مشخص میشود.
در اینجا دیگر منتقد نمیتواند،تنها به برداشت شخصی خود از اثر و ذوق و سلیقهء انفرادیاش اکتفا کند،بلکه برای عقیدهء ادبی خود،باید قادر به اقامهء دلیل باشد و این امر میسر نخواهد بود مگر به مدد برخورداری از ذوق هنری و دانش وسیع در زمینههای مختلف،و اینجاست که کار نقد بهطور جدی آغاز میشود.
در منطق این سفسطه اینگونه تعریف میشود2:«این عنوان به استدلالی اشاره دارد که بر ضد یک فرد انسان اقامه شده است،نه بر ضد آنچه وی میگوید،تا نشان داده شود که آنچه وی میگوید نمیتواند صحیح باشد»و سپس در ادامه اینگونه توضیح داده میشود«یک گفته را صرفا برای اینکه گویندهء آن شخصی است دارای سیرت و خصلت ناقص،نمیتوان خطا دانست».
در نقد عینی،کار هنری بعنوان اثری مستقل و قائم به ذات تلقی میشود که جدا از هنرمند(خالق اثر)مخاطب و محیط وجود دارد و به زندگی خود ادامه میدهد."