چکیده:
این مقاله میکوشد با ارائه مدلی جامع از مؤلفههای مدیریت مدرسه محوری،میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران را برای استقرار این مفهوم،بررسی کند.جامعه آماری این پژوهش،معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران هستند و از روش نمونهگیری طبقهای مرحلهای برای انتخاب نمونه پژوهش استفاده شده است.همچنین از پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری دادهها استفاده شده است.نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای ایجاد ساختار غیر متمرکز،مشارکت در امور مدارس،پذیرش قدرت و اختیار،بومی سازی و انعطافپذیری برنامهها،وجود نیروهای متخصص و حرفهای، مسئولیتپذیری و پاسخگویی از دیدگاه مدیران و معلمان،به میزان زیادی مطلوب ارزیابی میشود.در حالیکه میزان آمادگی برای تأمین بودجه مورد نیاز توسط خود مدرسه،نسبتا"مطلوب ارزیابی شده است. شایان ذکر است که این اولین پژوهشی است،که میزان آمادگی مدارس را برای استقرار مدیریت مدرسه محوری از دیدگاه دو گروه مدیران و معلمان ارزیابی کرده است.
خلاصه ماشینی:
"ارزیابی میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای استقرار مدیریت مدرسه محور
هدف کلی این پژوهش مشخص کردن میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای استقرار
1-مشخص کردن میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای ایجاد ساختار غیر متمرکز
2-مشخص کردن میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای مشارکت در امور مدرسه
3-مشخص کردن میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای پذیرش قدرت و اختیار
7-مشخص کردن میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای تأمین بودجه مورد نیاز
8-بررسی تفاوت میزان آمادگی مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه شهر تهران برای استقرار
9-بررسی تفاوت میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای استقرار مدیریت مدرسه
مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران در رابطه با اجرای سیاست مدرسه محوری"به این نتیجه دست یافتند که 09 درصد مدیران معتقد هستند برنامه مدیریت مدرسه محوری
*سؤال اول:میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای ایجاد ساختار غیر متمرکز
شهر تهران برای مشارکت در امور مدرسه از نظر معلمان و مدیران مطلوب ارزیابی میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) *سؤال سوم:میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای پذیرش قدرت و اختیار
(به تصویر صفحه مراجعه شود) *سؤال پنجم:میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای پذیرش مسئولیت و توان
(به تصویر صفحه مراجعه شود) *سؤال هفتم:میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای تأمین بودجه مورد نیاز
این نتیجه را نشان میدهد که میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای تأمین بودجه مورد
بین میزان آمادگی مدارس ابتدایی نوع دولتی و غیر انتفاعی شهر تهران برای استقرار مدیریت
منظور مقایسه میزان آمادگی مدیریت مدرسه محوری در مدارس دیگر نقاط کشور نیز میتواند"