چکیده:
هوش هیجانی د شکوفایی تواناییهای افراد عاملی مهم است و با مؤفقیت،کارایی،سلامتی،رضایت از زندگی و به طور کلی با قدرت تفکر و هوش رابطهء مثبت دارد.بنابراین،بررسی روشهای پرورش هوش هیجانی به پرورش تمام این تواناییها در فرد میانجامد.در همین راستا هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش"مهارتهای مدیریت هیجان" بر هوش هیجانی دانشآموزان است.محقق این مهارتها را براساس عوامل مختلف مؤثر بر هیجان در قالب برنامهء آموزشی،تهیه کرده است. در این تحقیق،از روش نیمه تجربیاستفاده شده است و از روش نمونه گیری خوشهای برای انتخاب 301 دختر و 421 پسر گروه نمونه استفاده شده است.ابزار اندازهگیری آزمون هوش هیجانی برادبری و گریوز(4831)بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس و تحلیل کواریانس،کروسکال والیس و من ویتنی استفاده شده است.یافتههای این پژوهش نشان میدهد که آموزش مهارتهای مدیریت هیجان تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل از نظر هوش هیجانی را باعث شده است.همچنین در مؤلفههای هوش هیجانی میان گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در زمینهء خودآگاهی و مدیریت رابطه مشاهده شد.بنابراین،یافتههای این پژوهش نشان میدهد که آموزش مهارتهای مدیریت هیجان خصوصا در زمینه خودآگاهی و مدیریت رابطه،افزایش هوش هیجانی دانشآموزان را باعث شده است.
خلاصه ماشینی:
"صص 301-321بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانشآموزان مقطع راهنمایی
در این تحقیق سعی شده است تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر
آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانشآموزان سال سوم راهنمایی تأثیر دارد.
آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر خود مدیریتی دانشآموزان سال سوم راهنمایی تأثیر دارد.
Roothman آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر آگاهی اجتماعی دانشآموزان سال سوم راهنمایی تأثیر دارد.
آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانشآموزان دختر و پسر سال سوم
فرضیه 1:آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانشآموزان سال سوم
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج نشان میدهد که بین گروه آزمایش که دورهء آموزش مهارتهای مدیریت هیجان را
گذراندهاند و گروه کنترل در زمینهء هوش هیجانی تفاوت معناداری در سطح 0/10 وجود دارد.
در این تفاوت رتبه میانگین هوش هیجانی ازمودنیهای گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از
فرضیه 6:آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانشآموزان دختر و پسر
مقایسه رتبه میانگین هوش هیجانی گروه آزمایش پسران(921/50)بیشتر از رتبه میانگین سایر گروهها بوده است.
نتایج بررسی فرضیهء اول این پژوهش نشان میدهد که بین گروه آزمایش که دورهء آموزش
مهارتهای مدیریت هیجان را گذراندهاند و گروه کنترل در زمینهء هوش هیجانی تفاوت معنی
در این تفاوت رتبه میانگین هوش هیجانی آزمودنیهای گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از رتبه میانگین گروه کنترل بوده است.
آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر هوش هیجانی آزمودنیهای گروه آزمایش تأثیر داشته
نسبتا زیاد این دورهء آموزشی در بهبود هوش هیجانی دانشآموزان بوده است.
داری را بین دو گروه آزمایش و کنترل در زمینه خودآگاهی و مدیریت رابطه باعث شده است."