چکیده:
هدف: کشف مفاهیم محوری رضایت مندی، تعیین راهکارهای پیشنهادی، راهبردهای نهایی و ترسیم فرآیند ارتقای رضایت مندی مراجعان به کلینیک مشاوره کودکان و نوجوانان.
روش: در این پژوهش کیفی، از روش پژوهش سه وجهی در دو فاز استفاده شد: در فاز اول روش پژوهش پدیدارشناختی و در فاز دوم روش بحث گروهی و روش دلفی. جامعه این پژوهش را مراجعان (16 نفر) و کارکنان درمانی (هشت نفر) کلینیک مشاوره کودکان و نوجوانان شریعتی اصفهان تشکیل می دادند. یافته های پژوهش با روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در مجموع 834 کد مفهومی استخراج و سپس این مفاهیم در 130 ساختار مفهومی رضایت مندی طبقه بندی شدند. در سطح سوم طبقه بندی، این موارد بر حسب ویژگی های مشترک در 30 گروه موضوعی جای گرفتند. راهکارهای پیشنهادی به دست آمده از بحث گروهی و راهبردهای تامین رضایت مندی در 18 بند تنظیم شدند.
نتیجه گیری: در مجموع 18 راهبرد تدوین شد که می توان به مواردی مانند تشکیل کمیته جمع آوری اطلاعات، تدوین برنامه مستمر درمان های غیردارویی، گسترش مراکز مشاوره مشابه، برگزاری کلاس های آموزشی جهت والدین، نظم بخشیدن به برنامه های روزانه، حضور بیشتر تیم درمان و لزوم رعایت حقوق بیماران اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر، ارزشیابی سالانه بیمارستانها و مراکز خدمات آموزشی- درمانی میتواند گامی مؤثر در شناخت نیازهای مراجعان و اصلاح سیستم در جهت پاسخ به نیازهای واقعی آنان بهشمار 1- patient satisfaction 2- Cho 3- Lee 4- Kim 5- Choi 6- triangulation7- Anastasios 8- Elizabeth9- Papathanassoglou 10- Lemonidou11- Silverman 12- Kurtz 13- Draper 14- Outcomes Assessment Strategy and Information System 15- Smith 16- Swinehart17- Hall-Stone 18- Gable 19- Burns 20- Grove آید.
در ارتباط با هدف سوم (تعیین راهبرد نهایی تأمین رضایت مراجعان به کلینیک مشاوره کودکان و نوجوانان)، تهیه یک خط تلفن گویا، اجرای طرح تکریم ارباب رجوع، ملزم نمودن روانپزشکان به حضور به موقع، بهکارگیری روانشناسان مقطع کارشناسی ارشد، تشکیل یک کمیته جهت جمعآوری اطلاعات و تهیه بروشور و پوستر، لزوم رعایت حقوق بیماران توسط پزشک و برگزاری کلاسهای مستمر آموزشی نام برده شدند.
نظر به اینکه شرکتکنندگان در این پژوهش بر عوامل مرتبط با مدیریت تأکید داشتند و از آنجا که با بهکارگیری فنون مدیریت مشارکتی بهویژه گروههای بهبود کیفیت، میتوان ارتقای خدمات بیمارستانی و در نتیجه افزایش رضایتمندی بیماران از خدمات ارایهشده را تضمین نمود (مصدقراد، 1383 ب)، پیشنهاد میشود برنامهریزی لازم برای رفع موانع ایجاد انگیزه خدمتی انجام شود، خصوصا نسبت به فراهم نمودن فرصت برای علمینمودن عملکردها، انعکاس بازخورد مستمر از وضعیت شغلی به کارکنان و انتخاب مدیر شایسته و نکتهسنج اقدام جدی بهعمل آید تا بدینوسیله زمینه توسعه و تکامل حرفهای و اجتماعی واقعی کارکنان فراهم آید."