چکیده:
باوجود افزایش ظرفیت پالایشگاهها و انتظار عدم کسری فرآوردههای نفتی در جهان،به نظر میرسد منطقهء مدیترانه در آینده و تا افق 2015 با مشکل مواجه شود با وجود فرصت زمانی اندک جهت بهسازی و ارتقاء پالایشگاهها،کشورهای منطقهء مدیترانه با رشد تقاضا برای گازوئیل بدون گوگرد مواجه هستند، ولی اصلیترین منبع حال حاضر آنها یعنی روسیه،تمایل کمتری را به عرضه این میزان گازوئیل مورد نیاز و با کیفیت در سالهای آتی دارد.همچنین به نظر میرسد افزایش ما زاد بنزین منطقه، احتمالا فراتر از نیازهای کشورهای واردکننده آن یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا بوده و ممکن است سبب نابسامانی شود علاوه بر آن اقدامات زیست محیطی جاری و پیشبینی شده،بهطور حتم موجب عدم توازن در منطقه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) مقاله: ما زاد بنزین و کمبود گازوئیل در منطقه مدیترانه؛ چالشی قریب الوقوع لیزا گواررا چکیده: باوجود افزایش ظرفیت پالایشگاهها و انتظار عدم کسری فرآوردههای نفتی در جهان،به نظر میرسد منطقهء مدیترانه در آینده و تا افق 5102 با مشکل مواجه شود با وجود فرصت زمانی اندک جهت بهسازی و ارتقاء پالایشگاهها،کشورهای منطقهء مدیترانه با رشد تقاضا برای گازوئیل بدون گوگرد مواجه هستند، ولی اصلیترین منبع حال حاضر آنها یعنی روسیه،تمایل کمتری را به عرضه این میزان گازوئیل مورد نیاز و با کیفیت در سالهای آتی دارد.
علاوه بر آنکه اغلب پالایشگاههای روسیه قادر به تأمین استانداردهای اروپا نیستند،برای شرکتهای روسی نیز افزایش تولید گازوئیل مقرون به صرفه نیست چرا که نفت خامهای خاصی جدول 1-صادرات گازوئیل روسیه در سال 5002(میلیون تن) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2-تراز گازوئیل روسیه،5002 الی 5102(میلیون تن) (به تصویر صفحه مراجعه شود) را پالایش میکنند و افزایش تولید بدون نوسازی گسترده،تنها سبب تولید حجم عظیمی نفت کوره خواهد شد که مورد نیاز بازار نیست و شرکتهای روسی انگیزهای برای انجام این تغییرات ندارند.
حال آنکه روسیه در بهترین حالت تنها قادر به تأمین 94 میلیون تن از این مقدار است، در نتیجه روند عرضه و تقاضای گازوئیل به نحوی است که شاهد عدم تطابقی بهمیزان بیش از 01 میلیون تن،میان نیاز واردات منطقه اروپا مدیترانه و پناسی صادرات روسیه هستیم(شکل 5).
4. بنزین منطقهء مدیترانه انتظار نمیرود افزایش زیادی در تقاضای فرآوردههای سبک در این منطقه وجود داشته باشد و طی 01 سال آینده نرخ رشد آنها حدود 0/5 درصد باقی میماند."