خلاصه ماشینی:
"بیشتر مشتریان،علاقه به سرمایهگذاریهای کلان در اشکال حساب پسانداز،سپرده عادی و ثابت،سهام یا بیمه در بانک مشخصی دارند،هرچند که این مشتریان مکررا کیفیت خدمات را نیز مورد انتقاد قرار دهند.
جنبههای وفاداری مشتری همزمان با رشد تجارت و رقابت فزاینده،شرکتها در صدد افزایش امکانات بهتر،تقویت زیربنای اقتصادی و ارایه مزایای بیشتر برای مشتریان خود هستند،اما متأسفانه نیازهای واقعی مشتریان غالبا مورد غفلت و فراموشی قرار میگیرد.
اگر از این گروه از مشتریان بپرسند که از کدام حساب یا کارت اعتباری خود راضی هستند؟به احتمال زیاد پاسخ خواهند داد:"راضی" یا"بسیار راضی"!بدیهی است که اگر آنها از خدمات یک بانک رضایت نداشتند،حسابها و کارتهای اعتباری خود را مسدود یا بدون استفاده رها میکردند.
هرچه اشتیاق مشتری برای توصیه بانک خود به دیگران کمتر باشد،وفاداری او نیز کمتر است و این معضل هنگامی بیشتر میشود که مشتری نسبت به بانک عقاید منفی ابراز نماید.
وفاداری مشتری بانک را میتوان با روشی مقایسهای و با درنظر گرفتن چهار جنبه تعیینکننده شامل رضایت، تداوم،مهاجرت و دلبستگی مورد سنجش قرار داد.
بر این اساس،هنگامی که یک مشتری خود را راضی از خدمات یک بانک معرفی میکند،مطمئنا مبادلات مکرری را با بانک انجام میدهد(جنبه تداوم)تا وفاداری خود را به بانک نشان دهد.
در مورد کارتهای اعتباری ثابت شده است که یک برنامه صحیح جلب وفاداری در این بخش،میتواند برای سازمان صادرکننده این قبیل کارتها،در کوتاهترین زمان مبلغ بسیار بالایی سود حاصل نماید.
همانند سال 2004 تحقیق سال 2005 نیز شامل ارزیابی وفاداری مشتریان در بخش سپرده و کارتهای اعتباری،به عنوان نمایندگانی از خدمات اصلی بانک بود."