چکیده:
قرآن پؤهی در ابعاد گوناگون آن،یکی از پربارترین رشتههای پژوهشی در حوزهء اسلامشناسی است که این خد یکی از شاخههای فعال خاورشناسی به شمار میآید.بهطور کلی دانشمندان و خاورشناسانی را که در رب به پؤهشهای دینی به ویژه قرآن پژوهشی پرداختهاند،به دو دسته میتوان تقسیم کرد:
1-گروهی که هدف آن صرفا پژوهش و کشف حقیقت است مانند ماسینیون،رنه گنون،شوان،کربن.
2-گروهی که در تحقیقات خود قصد و غرض خاصی را دنبال میکنند چون گلدزیهر،نولد که،لامنس.
در مقالهء حاضر به معرفی آثار قرآنپژوهی و ترجمههای قرآنی به زبانهای مختلف-آن هم در حد اختصار-با توجه به دو دیدگاه ذکر شده پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"قرآن پؤهی در ابعاد گوناگون آن،یکی از پربارترین رشتههای پژوهشی در حوزهء اسلامشناسی است که این خد یکی از
علوم اسلامی نیز میان علوم نقلی و عقلی یا آمیختهای از آنها هستند که بهطور نمونه میتوان به
از مهمترین آثار این مرحله میتوان به ترجمهء کل فرهنگ اسلامی به زبان لاتین و
ترجمهء قرآن توسط کشیش هرمان (Hermann) در 3411 م اشاره کرد.
فرهنگ اسلامی را به عنوان یافتههای دانشمندان خود انتشار دادند.
دین اسلام و قرآن پرداختهاند،به دو دسته تقسیم شدهاند:1-گروهی که هدف آنان صرفا پژوهش
با این حال ارتباط اسلام و قرآن با غربیها شامل ادوار
گوناگونی است که عبارتند از:1-دوران قرون وسطی:با آغاز جنگهای صلیبی در ایندوره(از اواخر سدهء 11 تا
مسیحی با نیت خدشهدار کردن دین اسلام به ترجمهء قرآن مبادرت کردند که از کهنترین این
2-دوران پس از رنسانس:که در آن دوره نیز پژوهش دربارهء قرآن با ترجمهء آن به زیان
این سو نیز کار ترجمهء قرآن به زبانهای فرانسوی،آلمانی و انگلیسی دنبال گردید.
نخستین اثر در موضوع تاریخ قرآن در 0481 توسط پوتیه (Pauthier) نوشته شد.
Noldeke) نیز در 0681 م کتابی به نام تاریخ نص قرآن به آلمانی نگاشت.
این کتاب به وسیلهء محمود رامیار با عنوان در آستانهء قرآن به
این کتابخانه در میان 5991 تا 002 م به زبانهای مختلف لاتینی 597 اثر بوده است.
چندین تفسیر قرآن نیز در سده حاضر توسط خاورشناسان نوشته شده که رنگ الحادی دارند.
از میان تحقیقات قرآنی خاورشناسان میتوان به«نسخ خطی قرآن مغربی سدههای هفدهم تا
Heft ؛شهادت قرآن بر کتب یهود و مسیح،به زبان انگلیسی اثر ویلیام مویر(لندن"