چکیده:
اسلام عهدهدار ارائه یک نظام عادلانه رفتاری مبتنی بر اصول اخلاقی شایسته یک انسان میباشد و یک نظام اخلاقی جامع پشتوانه اساسی یک نظام رفتاری عادلانه است، از این رو تمام نمودن مکارم اخلاق توسط یک نظام رفتاری اسلامی به عنوان یک هدف برتر برای بعثت خاتم انبیاء مطرح شده است : «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق».به این صورت، رابطه میان تکامل اخلاقی و تکامل رفتاری انسان و عدم انفکاک میان تکامل رفتاری و تکامل اخلاقی به عنوان یک اصل مسلم روشن میگردد.نظام عدلمدار الهی بر اساس یک نظریه جامع، برای عدل استوار بوده، و در آرمانهای این نظام، انسانهای عدلگرا را باید به سوی عدالتخواهی هدایت نموده و سپس در مزرعه عدل پروری، پرورش داده و آنان را در یک جامعه انسانی متعادل و با تقوا به سوی عدلگستری سوق دهند، تا این عدل الهی در یک جامعه بشری گسترده در وجود انسانهای شایسته شکوفا گردد و قیام مردم جهان به قسط تحقق یابد و وعده الهی جامه عمل بپوشد.
خلاصه ماشینی:
"عدلگستری و ستمستیزی در قرآن کریم سید منذر حکیم 1 چکیده اسلام عهدهدار ارائه یک نظام عادلانه رفتاری مبتنی بر اصول اخلاقی شایسته یک انسان میباشد و یک نظام اخلاقی جامع پشتوانه اساسی یک نظام رفتاری عادلانه است، از این رو تمام نمودن مکارم اخلاق توسط یک نظام رفتاری اسلامی به عنوان یک هدف برتر برای بعثت خاتم أنبیاء مطرح شده است : «إنما بعثت لأتمم مکارم الأخلاق».
رابطه تنگاتنگ فرد و جامعه و ارتباط متقابل عدل فردی و عدالت اجتماعی در برنامهریزی مناسب برای تحقق آرمانهای الهی در شریعت عدلمحور، روش و مراحل عملی ویژهای میطلبد که در قرآن کریم به این بعد توجه شده است و تمام تحولات اجتماعی را به تحول درونی افراد جامعه ربط داده و اصل «إن الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم»(رعد/11) را به عنوان یک سنت اجتناب ناپذیر مطرح نموده است.
1- مواردی که به عنوان مصادیق تاریخی ظلم در قرآن کریم بیان شده است : بنای مسجد ضرار برای ایجاد تفرقه میان مسلمین و ضرر زدن به جامعه مؤمنان(توبه/107-109)؛ پی کردن شتر صالح که نماد تمرد از فرمان الهی بود(هود/65-67 و إسراء/59)؛ نسبت ناروای جادوگری به پیامبر اکرم( (إسراء/47 و أنبیاء/3)؛ تهمت به نوح نبی( (مؤمنون/24-27)؛ توطئه علیه صالح( (نمل/45، 49، 51، 52)؛ دخترکشی(نحل/58، 59، 61)؛ 2- مصادیق اعتقادی ظلم: شرک(لقمان/13)؛ نسبت دادن فرزند به خداوند؛ ادعای الوهیت(أنبیاء/29) 1 ؛ اعتقاد به الوهیت عیسی(؛ انکار ربوبیت 2 ؛ ـ و هر کس از آنها بگوید که من خدای عالمم دون خدای به حق، ما او را به آتش دوزخ کیفر خواهیم کرد، که سرکشان و ستمکاران را البته چنین مجازات میکنیم."