چکیده:
مراقبت از متهم یا مجرم در محل سکونت از طریق دستگاههای الکترونیکی ــ
«مراقبت الکترونیکی» ــ پدیده نوینی است که در برخی از نظامهای حقوقی از جمله
آنگلوساکسون متداول شده است.مقاله حاضر مشتمل بر دو بخش است: بخش اول ترجمة نوشتاری است که به بررسی
مراقبت الکترونیکی در حقوق فرانسه به عنوان جایگزین زندان یا بازداشت موقت و
محاسن و معایب آن میپردازد و بخش دوم این پدیده را براساس آموزههای اسلام و
موازین فقهی مطالعه میکند.نویسنده با اشاره به برخی از ایرادهای احتمالی به این شیوه, عمدهترین اشکال
آن را که تجاوز به خلوت اشخاص و لزوم تجسس در امور شخصی افراد است نقد و بررسی
میکند.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین اگرEM درآغاز مجازات و به عنوان جایگزین مجازاتهای کوتاه مدت به کار گرفته شود این مسئله مطرح میشود که آیا بهتر نیست امکانات و منابع انسانی و مادی برای گسترش _______________________________ *- که عبارتاند از: زندان نیمه باز،کار در خارج زندان و انجام خدمات عمومی که مورد قبول قاضی اجرای حکم باشد.
در پایان این مدت قاضی میتواند طبق ماده 729 قانون آیین دادرسی کیفری، چنانچه محکومان از خود حسن رفتار نشان داده وتضمیین کافی برای سازگاری اجتماعی ارایه نمایند با آزادی مشروط آنان موافقت و در غیر این صورت,**مخالف __________________________ *- منظور از تقاضا، تصمیم در مورد EM و نیز رضایت محکوم علیه است.
از نظر مبنایی, آیا نظام مراقبت الکترونیکی با مبانی اخلاقی و شرعی فقه اسلام سازگاری دارد یا خیر؟ به عبارت دیگر, با توجه به اینکه دستکم در برخی موارد, استفاده از مراقبت الکترونیکی, ورود در خلوت اشخاص بوده و در برخی موارد و مصادیق آن (مانند نصب دوربین در محل اقامت متهم یا محکوم) تعرض به زندگی خصوصی اطرافیان متهم یا محکوم میباشد, آیا این مسئله با آموزههای اسلام مانند حرمت تجسس در زندگی خصوصی و فردی افراد حتی برای قاضی, سازگاری دارد؟ مسئله دیگر اینکه: آیا میتوان به عنوان جایگزین بازداشت موقت, از این نظام استفاده کرد و تمام اهداف آن را محقق نمود؟ آیا از لحاظ حقوقی, اهداف بازداشت, مثل جلوگیری از فرار, تبانی و توطئه, جلوگیری از معدوم نمودن آلات و ادوات جرم و ..."