خلاصه ماشینی:
"البته در این حوزه،سؤال یا نکتهی قابل ذکر اینست که آیا در تناسب با اهمیت موضوع جهانگردی و گذران فراغت،حوزههای موضوعی ضروری در ساختار کتاب پوشش داده شده است،یا نه؟مسلما به دلیل گستردگی حوزههای موضوعی و اجزای سیستمی مقولهی گردشگری،امکان طرح همهی مباحث در قالب یک اثر وجود ندارد و در واقعیت امر،این نویسنده است که در مقدمهی کتاب،رویکرد و جهتگیری کتاب را همراه با گروه هدف یا بهرهور اصلی مورد اشاره قرار میدهد؛ازآنجاییکه رویکرد و قلمرو موضوعی مورد بحث،بهطور صریح در مقدمه(آغاز سخن)بیان نشده است،قضاوت در این حوزه امری دشوار است،لیکن اگر حوزههای اصلی موضوعی در مقولهی گردشگری و گذران فراغت را مبتنیبر طرح مفاهیم،اصول و مبانی،نظریهها،رویکردها/رهیافتها،روندها /فرآیندها(تاریخی،اجتماعی-فرهنگی،سیاسی و اقتصادی)مدیریت توسعه(تصمیمسازی و سیاستگذاری،برنامهریزی،اجرا،نظارت،پایش و ارزشیابی)و منابع انسانی،تأسیسات و تسهیلات،بازار،بازاریابی، اطلاعرسانی و تبلیغات و در نهایت تکنیکها و مدلها طبقهبندی نماییم،در چارچوب هردو مجلد،بیشتر در حوزهی مفاهیم،سیر تاریخی سفر و جهانگردی،آثار،سازمانها و آمار و تا حدی مقولهی بازاریابی و مدیریت توسعه در ایران مورد توجه و تأکید واقع شده است."