چکیده:
هدف : هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی مهم ترین شاخص های موثر در توسعة بازاریابی گردشگری ورزشی در استان آذربایجان غربی بوده است .
روش شناسی : پژوهش حاضر توصیفی -تحلیلی بوده و با توجه به نوع تحقیق به صورت میدانی انجام گرفته است . جامعة آماری شامل کارشناسان ورزش سازمان گردشگری و میراث فرهنگی (٢٤ نفر) و کارشناسان ورزش ادارة ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی (٥٠ نفر) بود، از این رو نمونة پژوهش به صورت تمام شمار و غیرتصادفی هدفمند (٧٤=N=n) انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامة شاخص های بازاریابی بیدختی و نظری (١٣٨٨) با پایایی ٨٢% بوده که براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت تنظیم شده است . روایی پرسشنامه نیز با استفاده از نظر متخصصان مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت . داده ها به وسیلة آزمون های آماری t تک نمونه ای و فریدمن در سطح معنی داری (٠٠٥>p) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که تمام مولفه های تاثیرگذار شامل تعدیل سرمایه گذاری کلان کشوری ، توسعة زیرساخت ها، توجه به جاذبه های گردشگری ، فعالیت های تبلیغاتی و تنظیم راهبردها براساس توزیع جاذبه ها، بر توسعة گردشگری ورزشی استان آذربایجان غربی موثر هستند.
نتیجه گیری : ایجاد زیرساخت های مناسب ، فعالیت های تبلیغاتی ، توزیع جاذبه ها در تمامی نقاط استان آذربایجان غربی به جای تمرکز بر یک نقطة خاص ، توجه به جاذبه های گردشگری ورزشی و نهایتا تعدیل سیاست های کلان کشوری در زمینه توریسم ورزشی به ترتیب اولویت از اقداماتی هستند که سهم بازار گردشگری ورزشی استان را افزایش می دهد.
Objective
The purpose of this study was to evaluate the most influential indicators on development of sport tourism marketing west Azerbaijan province.
Methodology
This is a descriptive- analytical study. The statistical population consists of sport expert members of Cultural Heritage and Tourism organization (n=24) and sport expert members of physical education (n=50) that work in west Azerbaijan province. Research tools were marketing indicators Questionnaire of Bidokhti and Nazari (2009) with reliability of (α= 0. 82) Which is based on five Lickert scale. Its validity was confirmed by means of sport management experts view. Also, the data were analyzed by one sample T-Test and Friedman at the level of p≤0.05.
Results
The results showed that all of the indicator including modification of countrys massive investment, development of infrastructures, attention to tourism attractions, promotion activities and regulating guidelines based on distribution of attractions are the influential in development of sport tourism marketing in west Azerbaijan province.
Conclusion
Developing suitable infrastructure development, promotion activities, distribution of attractions in all areas of this province instead of a specific area, paying attention to sport tourism attractions, and modification of the countrys massive investment in the field of sport tourism are respectively the procceding which of west Azerbaijan province.
خلاصه ماشینی:
World Tourism Organization وفاداري گردشگران ، توزيع جاذبه ها با رويکرد افزايش درآمدهاي گردشگران ) در نظر گرفته شد که به نظر مي رسد با توسعة صنعت بازاريابي گردشگري ورزشي استان آذربايجان غربي مرتبط باشند.
ابزار پژوهش ، يک پرسشنامة ويژة جمعيت شناختي و پرسشنامة شاخص هاي بازاريابي نظري و بيدختي (١٣٨٨) بود که ٤٩ شاخص را در مقياس پنج ارزشي ليکرت (خيلي کم با يک امتياز تا خيلي زياد با پنج امتياز) و ٨ زيرمقياس کلي را به صورت زير مورد بررسي قرار مي دهد: ١) سياست گذاري کلان کشوري با شش سؤال ؛ ٢) توسعة ساختارهاي زيربنايي با چهار سؤال ؛ ٣) توجه به جاذبه هاي گردشگري ورزشي با هشت سؤال ؛ ٤) فعاليت هاي تبليغاتي با ٨ سؤال ؛ ٥) توزيع جاذبه ها با رويکرد کاهش فصلي بودن تقاضا با پنج سؤال ؛ ٦) توزيع جاذبه ها با رويکرد افزايش مدت اقامت گردشگران با پنج سؤال ؛ ٧) توزيع جاذبه ها با رويکرد افزايش رضايت و وفاداري گردشگران با شش سؤال ؛ ٨) توزيع جاذبه ها با رويکرد افزايش درآمدهاي گردشگري ورزشي با هفت سؤال .
يکي ديگر از نتايج پژوهش بيان مي کند که توجه بيشتر به جاذبه هاي گردشگري در توسعة صنعت گردشگري ورزشي استان آذربايجان غربي نقش دارد.
يافتة ديگر پژوهش نشان داد که تعديل سياستگذاري هاي کلان کشوري در توسعة صنعت گردشگري ورزشي استان آذربايجان غربي نقش دارد و با نتايج پژوهش هاي شجاعي و نورالدين (١٣٨٦)، نظري و بيدختي (١٣٨٨)، توسام و همکارانش (١٩٩٦)، يات و همکاران (٢٠٠٤)، يوزاما (٢٠٠٨)، و زهرر (٢٠٠٩) همسو است .