چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین حمایت مدیران مدارس متوسطه با رشد حرفهای خود راهبری معلمان دبیرستان انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. بر اساس اصول علمی و فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، ۱۱۸معلم از منطقه 14 آموزش و پرورش شهر تهران با شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها بوسیلهی دو پرسشنامهی، حمایت مدیریت و رشد حرفهای خودراهبری گردآوری شد. جهت تعیین روایی پرسشنامهها، از نظر متخصصان استفاده به عمل آمد و پایایی ابزارها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 96% و 84% برای پرسشنامهها محاسبه گردید. تحلیل نتایج با آزمون t تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با بهرهگیری از روش حل گام به گام انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین حمایت مدیریت و رشد حرفهای خود راهبری دبیران همبستگی بالا وجود دارد.(76% =r). از بین مولفههای حمایت مدیریت دو مولفهی مدیر به عنوان رهبر سازمان یادگیرنده و مدیر به عنوان فراهم کنندهی منابع با هم 1/61 درصد از واریانس رشد حرفهای خودراهبری دبیران را تبیین نمودند. همچنین رشد حرفهای خود راهبری دبیران در زمینهی جهتگیری همکارانه به یادگیری معنادار نبوده است.
خلاصه ماشینی:
سمیعی زفرقندی (1390) در مطالعهای با عنوان «روشهای بهبود کیفیت نظام ضمن خدمت معلمان شهر تهران» نشان میدهد که نیازسنجی، طراحی و اجرای آموزشهای ضمن خدمت متناسب با نیازهای معلمان، اجرای دورههای ضمن خدمت به روش کار گروهی و پروژهای، مشارکت مدیران مدارس و معلمان قبل و حین دورهها و تدارک فرصت مناسب برای معلمان به منظور انتقال یادگیری به کلاس درس از جمله عوامل مؤثر بر بهبود آموزشهای ضمن خدمت و توسعه حرفهای مداوم معلمان است.
بررسی همبستگی بین ابعاد حمایت مدیریت و ابعاد رشد حرفهای خودراهبری ابعاد رشد حرفهای خود راهبری ابعاد حمایت مدیریت جهتگیری درونی به یادگیری جهتگیری بیرونی به یادگیری جهتگیری همکارانه به یادگیری جهتگیری تحقیقی به یادگیری p مدیر به عنوان رهبر سازمان یادگیرنده **527/0 **563/0 **756/0 **627/0 001/0 مدیر به عنوان فراهم کننده منابع **510/0 **562/0 **738/0 **603/0 001/0 مدیر به عنوان تسهیلگر **447/0 **510/0 **736/0 **618/0 001/0 ** ضریب همبستگی در سطح 01/0 معنادار است نتایج به دست آمده از بررسی این سؤال پژوهشی در جدول 4 آورده شده است.
علاوه بر این بین حمایت مدیران و رشد حرفهای خودراهبری دبیران در زمینهی جهتگیری همکارانه به یادگیری نسبت به سه مؤلفه دیگر (جهتگیری درونی، بیرونی و تحقیقی به یادگیری) بیشترین همبستگی به دست آمده است.
"Principals as facilitators of professional development with teachers as adult learning".
Benefits, status and effectiveness of Continuous Professional Development for Teachers in England the Curriculum Journal, 21 (4), 413-431.