خلاصه ماشینی:
"نویسنده با بررسی آراء این متفکرین،بالاخص نظر متفکرین از افلاطون تا هگل در خصوص عدم شایستگی زنان برای مشارکت سیاسی،چنین نتیجه میگیرد که تفکر سیاسی غرب ذاتا زن ستیز citsinygosim است.
همه تفکرات ارائه شده درباره رهبری سیاسی زنان ارزشمند است لیکن سؤالی باقی میماند که باید به آن پاسخ گفت:چرا زنانی مثل فاطمه جناح hanij hamitaf ،خالد ضیاء aiz dilahk خالد dilank alial و تانسو چیللر rellihc usnat برای این تحقیق برگزیده نشدند؟آیا اگر این تحقیق روی رهبران سیاسی زن مسلمان متمرکز میشد،آگاهی بیشتری در خصوص مسائل رهبری سیاسی زنان در چشماندازی اسلامی ایجاد نمیکرد؟ آخرین فصل کتاب با عنوان«زن و زندگی خانوادگی در میان سنت و غربی شدن:نیاز به اسلامی شدن»جذابترین فصل کتاب است.
در این بخش نویسنده اصولی را برای حل&%03112EOKG031G% مشکلات زنان ارائه میکند و در بررسی مسائل ایشان کاملا به پارادایم اسلامی کردن پایبند است.
وی خاطرنشان میکند که سه واکنش در مقابل سکولاریزاسیون وجود دارد که عبارتند از سنتی شدن noitazlanoitidart ، غربی شدن noitazinretsew ،و صدفه گرایی noitazilatnedicca دو واکنش اول در نوشتههای دیگر نیز معمول هستند،اما جریان سوم و اصطلاح «صدفهگرایی»و«صدفهگراها»برای نشان دادن نیاز به اسلامی کردن وضع شده است.
از آنجا که هیچ کتابی در خصوص تحلیل فلسفههای سیاسی غرب درباره زنان و فمنیسم در چشمانداز اسلامی وجود ندارد،افزون شدن حجم و بررسیهای انجام شده در فصول کتاب میتواند مفید باشد.
اشتیاق شدید نویسنده به این که نهضت اسلامی کردن باید مسئله زنان را اولویت بدهد، اساس تناسب و شایستگی کتاب در عصر حاضر است."