خلاصه ماشینی:
"در این فصل رویکردهای آلوین سو بر خلاف نظر کوهن،امکان همزیستی پارادایمها و تکمیل آنها توسط یکدیگر را مطرح میسازد و معتقد است توسعه میتواند به صورت یک رشتهء علمی متکثر درآید که در آن واحد،چند پارادایم مکمل را دربر گیرد هدف مکتب نوسازی،ایجاد تغییر در کشورهای جهان سوم به منظور امریکایی یا اروپایی کردن آنهاست مطالعات جدید نوسازی،بر خلاف اسلاف خود،همزیستی سنت و تجدد را امکانپذیر میدانند و به جای مسیر یک طرفهء توسعه به سوی الگوی غربی به مسیرهای متعدد و چندسویه اعتقاد دارند و اهمیت بیشتری به عوامل خارجی میدهند مختلف نسبت به نوسازی مثل رویکردهای جامعهشناختی «لوی»3و«اسملسر»،4رویکرد اقتصادی«روستو»5و رویکرد سیاسی«کلمن»6مورد بررسی قرار میگیرند و فرضیات مشترک پژوهشگران نوسازی،روششناسی پژوهشهای آنان و نیز پیامدهای نظریات این مکتب در زمینهء سیاستگذاری معرفی میشوند.
والرشتاین با مشاهدهء معارضهجویی دولتهای شرق آسیا با سلطهء اقتصادی آمریکا بر جهان،بحران در میان دولتهای سوسیالیست و همچنین بحران مطالعات جدید مکتب وابستگی،بر خلاف مطالعات قبلی توسعهء مقارن با وابستگی را امکانپذیر میدانند،ماهیت وابستگی را بیشتر اجتماعی و سیاسی(و نه اقتصادی)ارزیابی میکنند و به مبارزات طبقات و نقش دولت توجه دارند مکتب«نظام جهانی»با اعتراض به جدایی رشتههای علوم اجتماعی،رابطه و تقسیم وظایف سنتی میان تاریخ و علوم اجتماعی و با در نظر گرفتن پیشرفت به عنوان یک متغیر تحلیلی و نه یک ضرورت اجتنابناپذیر،روششناسی جدیدی را برگزید کتاب حاضر با دستهبندی نظریههای توسعه و مشخص نمودن پارادایم حاکم بر هر یک،دورنمای شفافی از توسعه و نقشهء کاملی از پارادایمها ارایه میدهد و برای خواننده امکان ملاحظهء سیر تکاملی نظریهها و مقایسهء آنها را فراهم میکند در نظام سرمایهداری ایالات متحده،به ارائه دیدگاهی جدید موسوم به«نظام جهانی»همت گمارد."