چکیده:
نویسنده مقاله با مقایسه دو کتاب جامعهشناسی خانواده تفاوت دو جامعهشناس زن و مرد را نسبت به نهاد خانواه و جامعهشناسی خانواده بررسی میکند. 1-مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده دکتر باقر ساروخانی،تهران 1375،چاپ دوم این کتاب در هشت فصل ارائه شده است که در انتهای هر فصل دو بخش پریش و پاسخ و خلاصه فصل وجود دارد.در تمامی این بخشها«همسر گزینی»موضوع اصلی بحثها است. 2-جامعهشناسی خانواده دکتر شهلا اعزازی،1376، چاپ اول این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است و ساختار و روابط اجتماعی در خانواده و مسائل مربوط به آن را بررسی میکند. در بررسی ساختارهای خانواده آنچه بیشتر مورد توجه نویسنده بوده است جایگاه زن در این ساختارهاست. نگاه وی به خانواده کاملا زنانه است.نگاه«نو»نویسنده به جایگاه زن در این ساختارها از ویژگی مثبت کتاب است. مقایسه دو اثر: اعزازی زن را یکی از ارکان مستقل خانواده میداند و در بررسی اشتغال وی(به ویژه در ایران)وضعیت زن را با توجه به ابعاد و تواناییهای انسانیش در نظر میگیرد. اما ساروخانی به کارکرد زن در تعامل با وظایفش در قبال مرد مینگرد.برخورد اعزازی کاملا زنانه و رویکرد ساروخانی مردانه است. اعزازی اشتغال زن را ضرورتی اجتماعی میداند که هیچ تعارضی با نقش مادری وی ندارد.اما ساروخانی اگر چه اشتغال زن را نفی نمیکند.اما آن را ضروری نمیداند.برای او اشتغال زن در صورتی پذیرفتنی است که به مسئولیت وی در خانواده لطمه نزند.از سوی دیگر اعزازی معتقد است که زن(چه در مقام شاغل و چه در مقام خانهدار)با مشکلاتی مواجه است که به زن بودن او مربوط میشود نه به نوع فعالیتش.
خلاصه ماشینی:
"اعزازی با طرح مجموعهای کلی از مسائل و معضلات خانواده نگاهی کلان به وضعیت خانواده دارد و خانواده را یکی از نکات مهم در کار اعزازی،توجه عمیق به دیدگاههای جامعهشناسان مکاتب مختلف فکری نسبت به خانواده است نگاه اعزازی به خانواده با رویکردی کاملا زنانه و توجه عمیق به زن در مقابل دیگر ارکان خانواده است مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده باقر ساروخانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) ساروخانی مبنای بحثهای خود را بر اساس دیدگاه«همسان همسری»قرار داده و به نظرات مخالف با آن بیتوجه بوده است نثر سلیس و روان کتاب ساروخانی و تعاریف روشن آن،حتی خواننده غیر دانشگاهی را نیز جذب میکند با دیدگاهی کلی و به صورت واحدی از یک شبکه درهم تنیده مینگرد.
به عبارت دیگر نگاه وی به خانواده با رویکردی کاملا زنانه و توجه عمیق به زن در مقابل دیگر ارکان خانواده است به گونهای که در مواردی بررسی فقط با توجه به«زن»صورت گرفته است و شاید همین امر یکی از نکات منفی کار وی باشد چه نویسنده در هیچ جای کتاب اشارهای به این موضوع نکرده است که وضعیت زن در خانواده است که مورد توجه خاص وی قرار گرفته است.
در همین ارتباط میتوان به موردی اشاره کرد که نشان از موضع جانبدارانه نویسنده نسبت به مخالفین موضوع دارد: در صفحه 95 کتاب به«ازدواج آزمایشی»به عنوان یکی از انواع ازدواج اشاره شده است و در جریان معرفی این نوع ازدواج از جنبههای مختلف به این جمله برمیخوریم: «علیرغم فلسفه فریبنده و قابل پذیرش چنین اندیشمندانی،ازدواج آزمایشی مسائلی بزرگ برای جامعه و فرد به بار میآورد که اهم آنها چنیناند..."