خلاصه ماشینی:
"(ص 119)نویسنده در انتهای مقالهء"هویت چیست؟"آن را برخلاف اشیای مادی که هویتشان عین ذات آنهاست،هویت انسانی و اجتماعی اصولا ثابت نبوده و دایم در سیلان است تعریف نویسنده از"مفهوم هویت" در مقایسه با سایر تعاریف از ناخالصی بیشتری برخوردار است به نظر نویسنده اصولا در ایران نژاد خالص آریایی وجود ندارد، بلکه ساکنان آن ترکیبی از اقوام بومی ایرانزمین،آریاییها، عربها،سلوکیان،ترکها و مغلولها هستند اینگونه تعریف میکند: "هویت عبارت از مجموعه خصوصیات و مشخصات اساسی اجتماعی،فرهنگی،روانی،فلسفی،زیستی و تاریخی همسانی است که به رسایی و روایی بر ماهیت یا ذات گروه، به معنی یگانگی یا همانندی اعضای آن با یکدیگر،دلالت کند و آنها را در یک ظرف زمانی ومکانی معین بهطور مشخص و قابلقبول و آگاهانه از سایر گروهها و افراد متعلق به آنها متمایز سازد.
از نظر مؤلف تعدد و تنوع قومی،زبانی، دینی،جمعیتی مهمترین عوامل اجتماعی تشدید بحران هویت است همانگونه که فرهنگها در حال تبادل عناصر با یکدیگرند،زبان نیز از این قاعده مستثنی نیست و نمیتوان انتظار زبان فارسی صددرصد خالص داشت مهمترین مشکل کتاب این است که نویسنده هویت قومی را هم عرض هویت ملی قرارداده و معتقد است که فرد یا باید هویت ایرانی را انتخاب کند یا هویت قومی را پس میشود از نظر قومی به ایل یا طایفهای خاص بستگی داشت و درعینحال کرد یا ترک و یا عرب و بلوچ نیز بود و همزمان نیز از پیروزی تیم فوتبال ایران بر آمریکا نیز خرسند شد،حال چه در لوسآنجلس زندگی کنی یا در استرالیا یا در خوزستان و یا در سیستان و..."