خلاصه ماشینی:
"این نوع دینداری با خود پرسشهای جدیدی را پیش آورده است؛پرسشهایی از قبیل اینکه آیا اسلام نمیخواهد و نمیتواند لائیک شود؟آیا جمهوری لائیک قادر به پذیرش دینداری نسل جوان است؟چه نسبتی بین اسلام و دموکراسی وجود دارد؟آیا دموکراسی از نوع فرانسوی توان جذب اسلام را دارد؟سرانجام اینکه آیا اسلام در شرایط کنونی به سلاحی در برابر نژادپرستی آشکار و پنهان جامعه فرانسه تبدیل شده است؟ بخش دوم کتاب با عنوان اسلام جوانان حدود دوسوم کتاب را تشکیل میدهد.
به نظر خسروخاور درک صور مختلف دینداری،شرط اصلی و ضروری فهم مسایل مربوط به اسلام در فرانسه است در مناطقی که دارا نرخ بالای بیکاری، مناطق مسکونی غیرقابلزیست و نژادپرستی و بیگانهستیزی و غیرهراسی هستند،گرایشهای اسلامی در بین جوانان بیشتر مشاهده میشود اگر پسران مسلمان با اعمال خشونتآمیز خود برای جامعه فرانسه مشکلآفرین شدهاند،دختران مغربیتبار، ترک و آفریقای سیاه با حجاب خود مشکلات عملی و نظری خاصی برای فرانسه آفریدهاند در ذهن میپرورند(آرمانی جلوه دادن گروه خود).
دختران مسلمان فرانسه ازیکسو در خانواده به اندازه برادران خود آزادی عمل ندارند و به سختی قادر به ترک خانواده و تبعیت از ارزشهای اخلاقی جامعه فرانسه هستند و ازسویدیگر به دلیل تحصیل در نظام آموزش فرانسه باید رفتاری مطابق با دیگر دختران داشته باشند دختر مسلمان فرانسه با رویآوردن به اسلام اعتماد خانواده خود را جلب میکند و همین به او امکان میدهد تا بعضی از ممنوعیتهای ناشی از دینداری سنتی را زیر پا گذارد و در اجتماعاتی شرکت کند که دینداری سنتی حاضر به قبول آن نیست بسیاری از فرانسویان،مسلمان بودن را با تروریسم،خشونت،حمله به مغازهها، گروگانگیری و چندهمسری یکسان میپندارند و این موجب جدایی و فاصله میان این دو گروه شده است در فاصلهء سالهای 1993 تا 1995 مسؤول مسجد پاریس شورای نمایندگی مسلمانان فرانسه را پایه گذاشت."