خلاصه ماشینی:
"بنابراین آثار و آراء او هرچند که در خدمت یک ایدهئولوژی مبارز قرار داشته(همانند مارکس)و کمتر صبغه آکادمیک دارند، اما سرشار از تحلیلهای جامعهشناختی از پدیدهها و مسائل اجتماعی و دینی است که میتواند زمینه مناسبی برای بسط یک رویکرد دینباورانتقادی در جامعهشناسی دین در ایران باشد.
هرچند که ممکن است برخی از آموزهها و نتایج مطالعات جامعهشناختی دین، بهصورت غیرمستقیم نهادها و باورهایی را تقویت یا تضعیف کند؛اما اینها بیشتر از نتایج ناخواسته و طراحی نشدهی آن آموزهها و نتایج است بعید است که کلیت معرفت دینی و نهاد دین از رواج مباحث جامعهشناسی دین آسیب ببیند میتوان تحولات گفتمانی در عرصه بین الملل را ناظر بر تضعیف حضور قوامبخش مباحث جامعهشناسی و از آن جمله مباحث جامعهشناسی دینی دانست؟ به نظر من ضعف موقعیت جامعهشناسی دین در ایران بیشتر ناشی از شرایط و عوامل داخلی است و ارتباطی با تحولات گفتمانی در عرصه بین المللی ندارد.
باتوجه به گفتمانهای مسلط بر روشنفکران دینی در ایران مباحث جاری در حوزه جامعهشناسی دین، چه استعدادهای نهفتهای برای ارتقاء سطح مباحث جاری دارد؟ به عبارت دیگر، به حسب کدام رویکردهای جامعهشناختی در حوزه دین، میتوان از امکان گشوده شدن افقهای تازه پیشاوری روشنفکران دینی سخن گفت؟ همانطور که اشاره شد برخی از آثار متأخر دکتر سروش، صبغه جامعهشناسانه دارد تا فلسفی و از این حیث ممکن است بتواند زمینه بسط مباحث جامعهشناسی دین از نظر تعامل نهاد دین با نهاد سیاست، علم و حتی اقتصاد قرار گیرد.
اگر شرایط بهگونهای باشد که بانیان و متفکران بزرگ انقلاب اسلامی مثل امام خمینی(ره)و شهید مطهری ترسیم کردند یعنی بهعنوان مثال، مارکسیستها هم در بیان دیدگاههای خود آزاد باشند و بتوانند در دانشگاهها تدریس کنند، روشنفکران غیردینی هم در عرصه مباحث جامعهشناسی دین وارد میشوند و حضور آنان چالشهای فکری و نظری را ایجاد میکند که موجب توسعه بیشتر این حوزه میشود."