خلاصه ماشینی:
"اگر ارزشها و مبادی یک علم (اعم از مبادی جهانشناختی، انسان شناختی و معرفتشناختی) و همچنین تصورات و تصدیقات و حتی معیارهای داوری گزارهها از دین گرفته شود به چه دلیل نام آن دانش را «علم جامعهشناسی»میگذاریم؟ آیا این خود دین نیست؟ زن و مرد«زنا»افزایش چشمگیری یافته و از سوی دیگر به علت پیشرفتهای شگرف بهداشتی و پزشکی«مرگ و میر»کاهش زیادی نموده است آیا گزارهی دینی یا قانون اجتماعی منبعث از دین ابطال میگردد؟آیا دلالت ضمنی آن این نیست که باید به قطعی،ثابت و همیشگی بودن اینگونه گزارههای دینی نیز به دیدهی تردید نگریست؟یا اینکه بنا به ضرورت التزام به ایدئولوژی اسلامی(ص 291)فقط باید به دنبال مؤیدها باشیم نه آنچه که واقعیات به ما نشان میدهند؟ در پایان باید متذکر شد که کلا ما درصدد نقد دیدگاه مندرج در این کتاب بودیم و نفیا و اثباتا در خصوص ممکن بودن یا نبودن«جامعهشناسی اسلامی»اظهارنظر ننمودهایم چون انکار ادلهء اثباتکنندهء یک موضوع لزوما به معنی نفی موجودیت آن موضوع نمیباشد مگر آنکه بر امتناع موجودیت آن موضوع حجتی اقامه شود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) گفتارهایی پیرامون شناخت مناسبات اجتماعی منوچهر آشتیانی نشر قطره 287 صفحه،2200 نسخه این کتاب به طرح برخی مباحث عمومی در اندیشهی سیاسی- اجتماعی و نیز مباحث جامعهشناسی معرفت و معرفتشناسی فلسفی پرداخته است."