خلاصه ماشینی:
"اگر چه برخی از نویسندگان معاصر از نازایی و زوال اندیشه سیاسی در اسلام در قرون گذشته سخن گفتهاند ولی نباید از نظر دور داشت که اندیشمندان اسلامی با تمامی ایراداتی که به آنها گرفته میشود، در ظرف زمانی و فرهنگی-اجتماعی خود میزیستند و آن بستر فرهنگی و اجتماعی الزامات و محدودیتهایی را به اندیشمند تحمیل میکرد و اگر ایرادی بتوان گرفت، آن ایراد به سنت فرهنگیای وارد است که اندیشمند اسلامی، بالهای اندیشهاش را تنها به فراخنای قفس آن میتوانسته است بگشاید.
اندیشمند اسلامی نیز بعضا به توجیه سلطنت و جایگاه آن در اسلام پرداخته و آنگاه که در آغاز عصر جدید خلافت عثمانی دستخوش تجزیه و فروپاشی شد باز متفکر مسلمان کوشید جایگاهی برای وضع موجود در پارادایم فکری خود بیاید به بیان دیگر و با استمداد از بیان میشل فوکو، قدرت سیاسی کم یا بیش سایهی خود را بر این نوع از دانش حفظ کرده است این قدرت نه تنها از حوزهی سیاست بلکه از حوزهی فرهنگ و اجتماع نیز وارد میشود و باعث میشود تا اگر نوآوری نیز در حوزهی اندیشه وجود داشته باشد، از نوع منفعلانه باشد."