خلاصه ماشینی:
"2-آثار قلمی شیخ 2 1-صحیفه قائمیه، حاوی مجموعه ادعیهی مأثوره از امام عصر(عج) 2-رسالهی اصولی«المشتق»تقریر و شرح درس میرزای شیرازی(منتشره در تهران، 1305) 3-رسالهی سؤال و پاسخ، حاوی 236 پرسش از میرزای شیرازی(منتشره در تهران 1305) 4-رساله عملیه توضیح المسائل، حاوی 60 پرسش و پاسخ از میرزای شیرازی(منتشره در تهران 1306) 5-رسالهی تحریم سفر حاجیان به مکه از طریق جبل، با امضای مجتهدان به نظر نائینی ولایتیه و عادله بودن سلطنت خواه به حق تصدی شود یا اغتصاب، بر دو اصل طیب و طاهر حریت و مساوات مبتنی است و شورویت و محدودیت و سایر مقومات آنها به ایجاد قانون اساسی و برقراری مجلس شورای ملی متوقف است نائینی بدون آنکه نامی از شیخ فضلالله نوری به میان آورد به مخالفت با او برخاسته و کلمات وی را مغالطه مینامد نامدار عصر(منتشره در تهران 1320) 6-تذکرة الغافل و ارشاد الجاهل در رد سیاست مشروطه(انتشار:تهران 1326)در مورد انتساب این رساله به شیخ گفتوگو است.
» 16 از دیدگاه مرحوم شیخ فضل الله نوری دو اصل مساوات و آزادی ویرانگر رکن محکم قانون الهی است زیار قوام اسلام به عبودیت است و نه به آزادی و بنای احکام آن به تفریق و جمع مختلفان است و نه به مساواتجماعتی بر این باور بودند که مشروطهورزان در تفسیر خود از جنبش، راه غربیان را در پیش گرفتهاند و منظورشان از حکومت قانون، مقررات بشری است، هر چند ناسازگار با شریعت، از این روی شعار مشروطهی مشروعه را مطرح کردند 2-ناسازگاری اصل مساوات و آزادی مردمان با شریعت از دیدگاه نویسندهی این رساله دو اصل پیش گفته«موذی»و«خراب کنندهی» رکن قویم قانون الهی است، زیرا قوام اسلام به عبودیت است نه به آزادی؛و بنای احکام آن به تفریق و جمع مختلفات است نه به مساوات» 17 نگارنده پس از ذکر مواردی از احکام اسلامی که نسبت به افراد و گروههای مختلف متفاوت است مینویسد»پس ای کسی که میل آن داری مساوی با مسلم باشی، در بلد اسلام، تو اسلام قبول نما تا مساوی باشی، و الا به حکم خالق قهار باید در بلد اسلام خوار و دلیل باشی» 18 ."