خلاصه ماشینی:
"چریل بنارد و زالمای خلیلزاد در کتاب خود با عنوان حکومت خدا؛جمهوری اسلامی ایران(1984)که توسط انتشارات دانشگاه کلمبیا به چاپ رسیده است، پس از معرفی و بررسی تفصیلی دیدگاههای ذکر شده در بالا بر آناند تا که وقوع انقلاب ایران و جنبشهای اجتماعی در دیگر جوامع جهان سوم، بنیادها و مفروضات این دیدگاهها را مورد چالش بنیادین قرار داده است.
از این رو به نظر نویسندگان میتوان با رویکردی فرهنگی و با تاکید بر نقش مذهب به عنوان عنصر هویت بخش سیاسی، نیروی مشروعیت بخش به نظام سیاسی و عامل توانا در بسیج تودهها به تبیین انقلاب ایران پرداخت.
نویسندگان در فصل دوم با عنوان"چرا اسلام؟"به شرح و بسط دیدگاه خود درباره نقش مذهب(اسلام)در شکل دادن به تحولات اجتماعی و به ویژه انقلاب ایران میپردازند.
آنها در ادامه این بحث دوباره به بررسی عنصر دین(اسلام)پرداخته و معتقدند که مذهب به سه دلیل و مبتنی بر سه فرضیه توانست خود را به عنوان عاملی اساسسی در عرصه تحولات اجتماعی-سیاسی ایران مطرح نماید: 1-مذهب به عنوان عامل هویت بخش به جامعه سیاسی اسلامی؛ 2-مذهب به عنوان عامل مشروعیت بخش یا مشروعیتزدا از نظام سیاسی و 3-مذهب به عنوان عامل توانا در بسیج تودهها پس از این، نویسندگان در فصل چهارم کتاب با عنوان"عصبیت به مثابه سلاحی فرهنگی:شرق شناسی در مقابل غرب شناسی"الگوی تبیینی خود از انقلاب ایران را ارائه میدهند.
ادعای نویسندگان آن است که در نتیجه برخورد هویت دینی با دنیای غرب بود که گفتمان"غرب شناسی"با تاکید بر"متفاوت بودن ما"از"دیگری"به نام"غرب"شکل گرفت و توانست با بسیج تودهها انقلاب اسلامی ایران را شکل دهد."