خلاصه ماشینی:
"در صورتی که در منابع مربوط به فلسفه علوم انسانی-اجتماعی،مکاتب پوزیتیویستی د زمرهء پارادایم ناتورالیستی آمدهاند و رابطه آنها عموم و خصوص تلقی شده است نه تباین-در توضیح این موضوع باید گفت:همانطور که از معنای واژهء«ناتورالیستی»برمیآید در پارادایم طبیعتگرایی «علوم طبیعی»الگوی علم بودن محسوب میشود و علوم انسانی-اجتماعی نیز فقط در هنگامی که از حیث قواعد و روش بر سیاق علوم طبیعی باشند«علم»محسوب میشوند.
مثلا در فصل دوم با عنوان«کلیات تحقیق کیفی»که قاعدتا باید به ویژگیهای مشترک تحقیقات کیفی پرداخته شود معلوم نیست چرا مطالعهء موردی (Case Study) که خود روشی مستقل است(و لزوما تحقیق کیفی نیز محسوب نمیشود)تشریح شده است؟ این سؤال را میتوان برای دو روش دلفی و گروه اسمی نیز مطرح نمود.
یا چرا از 17 صفحه مربوط به«روش فراتحلیل»در فصل آخر،حدود 12 صفحه (بیش از هفتاد درصد)به توضیح فراتحلیل کمی اختصاص یافته است؟در کتابی مربوط به مطالعات کیفی چه لزومی دارد که روش کمی تشریح شود؟ 5-با توجه به اهمیت روش تحلیل گفتمان در مطالعات کیفی،نپرداختن به این روش ولو به شکل مختصر نقص دیگر این کتاب محسوب میشود."