خلاصه ماشینی:
"رینگر به خوبی نشان میدهد که این تلاشها با خردبینی و زیرکی همراه بوده است و شاهزادۀ سرد و گرم چشیده (به تصویر صفحه مراجعه شود) هنگام مرور تاریخ مدرنیته در ایران، یکی از نکاتی که هر پژوهشگری را شگفتزده میکند، رابطۀ اصلاحات و ارتش است اعتضادالسلطنه دارالفنون را همچون مجرایی برای ورود مدرنیته به ایران مینگریسته و کاملا در مورد نقش تاریخی مدرسه آگاه بوده و این امری است که در میان رجال عصر قاجار به ندرت دیده میشود تلاش میکرد با جلب حمایت روحانیون و اهل دین،ظاهری مشروع و اسلامی به فعالیتهای خود دهد.
چنان که از مقدمۀ نخستین شماره روزنامه یاد شده بر میآید،اعتضادالسلطنه دارالفنون را همچون مجرایی برای ورود مدرنیته به ایران مینگریسته و کاملا در مورد نقش تاریخی مدرسه آگاه بوده و این امری است که در میان رجال عصر قاجار به ندرت دیده میشود.
به تدریج،با رواج نظام مدرک دهی به پزشکان،و پس از فارغ التحصیل شدن نخستین گروه از دانشجویان پزشکی دارالفنون در سال&%08414EOKG084G% رقابت دو مدرسۀ فرانسوی آمریکایی، هر چند فضای فرهنگی را در سطوح پیشدانشگاهی بسیار دگرگون کرد، اما هنوز تهدیدی جدی برای مکتبخانههای سنتی محسوب نمیشد؛ آنچه این مدارس را تهدید کرد، نظام جدید بود که توسط میرزا حسن رشدیه بنیان نهاده شد (به تصویر صفحه مراجعه شود) کتاب رینگر،با وجود حجم نسبتا کم، چهار گرانیگاه اصلی ورود مدرنیته به ایران را مورد بررسی قرار میدهد: اعزام دانشجو به غرب، تأسیس دانشگاههای بومی، ورود مدارس میسیونری به کشور، و تأسیس مدارس ابتدایی بومی 1237 ش."