خلاصه ماشینی:
"(ص 82 و 13) یوسفی هدف تحقیق خود را این چنین بیان داشته است:(ص 13):مروری (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر ادبیات موضوع تحقیق و تدوین چارچوب نظری منسجم مرتبط و در نهایت،آزمون تجربی فرضیات منتج از ادبیات موضوع و پاسخگویی به دو پرسش کلی:الف)آیا نظام ارزشی دو نسل(پدران و فرزندان)متفاوت است؟؛ب)در صورت وجود شکاف ارزشی،علل و عوامل مؤثر بر شکلگیری آن کداماند؟و نهایتا نویسنده بر آن است که بر اساس یافتههای تحقیق راههایی را برای کاهش شکاف ارزشی بین والدین و فرزندان ارائه کند.
یوسفی در نهایت فرضیات تحقیق خود را معرفی میکند که از جمله عبارتاند از:1)شکاف در سطح نیازهای والدین و فرزندان،به تضاد ارزشی بین دو نسل منجر خواهد شد؛3)هر قدر فرزندان تشتت ارزشی بیشتری را در جامعه مشاهده کنند،شکاف ارزشی پدران و فرزندان بیشتر یمشود؛4) هر قدر پدران کمتر گروه مرجع فرزندانشان باشند،احتمال اینکه فرزندان ارزشهای پدرانشان را رها کنند،زیاد است(ص 931).
چنانچه میتوان این پرسش را مطرح کرد که چرا بحث فصل اول با«ارزش»آغاز میشود و حال آنکه کلمهء محوری و عنوان اصلی کتاب،«شکاف»و«نسل»هستند؟چرا بحث تغییر و عدم انتقال ارزشی(ص 92)،در ادامهء مباحث مربوط به ارزش نیامده و در انتهای مباحث شکاف نسلی مطرح شده است؟چرا نویسنده از این شاخه به آن شاخه و از این موضوع به آن موضوع میرود؟مثلا چرا بیمقدمه از بحث دیدگاههای نظریهپردازان جامعهشناسی،وارد بحث نظارت اجتماعی میشود (ص 25)؟و یا اینکه در صفحهء 06 چرا باید مباحث مربوط به فردگرایی مطرح شود؟آیا منطقی برای ساماندهی مطالب وجود دارد؟ ثانیا گاه مدعیاتی بدون ارتباط با بحث و در غیر جایگاه خود مطرح میشوند."