خلاصه ماشینی:
"4-فروغی(سیر حکمت،ج 2،چ 2،ص 621)در تفسیر نظریه معرفت لاک شاید برای نخستین بار در زبان فارسی-در 7131،اصطلاح«لوح سفید» را بکار برده است:«ذهن انسان،در آغاز،مانند لوح سفیدی است که هیچ چیز بر آن نگاشته نشده باشد.
لیکن برتراند راسل(تاریخ فلسفه غرب،ترجمهی دریابندری، ج 2،ص 112)تنها همان تشبیه ذهن و کاغذ سفید لاک را،عینا از گفتار خود او نقل میکند:«ذهن باصطلاح خودمان،مانند کاغذ سفید است،و هیچ رقمی بر آن،دیده نمیشود،فاقد هرگونه اندیشه است،در صورت،ذهن چگونه پر میشود؟این منبع عظیم که خیال مشغول و نامحدود آدمی،با تنوع بیانتها در آن«نقش»میکند،از کجا میآید...
دار التقریب،کانون نهضت آشتی و همزیستی میان مذاهب اسلامی(در اینباره رک:دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی:دیباچهای بر رهبری،انتشارات عطائی،چاپ 2،تهران 7431،ص 861-261)-مجمع البیان را بعنوان یک اثر بزرگ شیعه که مظهر همزیستی میان سنی و شیعه است،برگزیده است و جلد نخستین آن نیز با مقدمهی محمود شلتوت(مرگ 3691-م)شیخ فقید از هر در مصر، انتشار یافته است،ما همان متن عربی را در پاینویس بدست دادهایم.
41-لوح،هنوز در تصوف و عرفات و فلسفهء اشراق ایران و اسلام، تعبیرها،ترکیبها و معانی مختلف دارد،مانند لوح اعظم قضا و قدر،لوح محفوظ،لوح محو و اثبات،لوح هیولی،لوح نفس،و جز آن،برای اطلاع بر معانی این اصطلاحات و منابع آنها رک: الف-دکتر سید جعفر سجادی:فرهنگ علوم عقلی،انتشارات ابن سینا(وزیری،146 ص)،تهران 1431،ص 705-605.
در بخش گلچینی از آثار لایب نیتس،در این کتاب بخش مهمی از مبحث مفاهیم فطری(97-07 ص)از کتاب پژوهشهای تازه دربارهی فهم انسانی نقل و ترجمه شده است.
قسمت مهمی از رسالهی لایب نیتس دربارهی معرفت و نقد جان لاک در این فصل(ص 991-251)نقل و ترجمه شده است."