چکیده:
سبکشناسی،یکی از شاخههای علمی-تحقیقی در عرصهء ادبیات ملل است.در اینجا به بررسی سبکی نوعی خاص از مقولات شعری،به نام«تصنیف»پرداخته شده که پیش از این مسبوق به سابقه نبوده است.81 ویژگی،همراه با نمونههای تصنیفی آن ذکر گردیده است که اصلیترین خصوصیات دورهای را در یک برش زمانی-مشروطه-در برمیگیرد.این ویژگیها شامل وضعیت موسیقی کلام،زبان شعری،موضوع و سایر موارد جانبی است.
خلاصه ماشینی:
این مقاله در اصل پاسخ به سؤالی است که برای نگارندهء آن پیش آمد و آن،تفاوتهای سبکی بود که میان شعر و تصنیف و ترانه وجود دارد.
استاد بهار که خود تصنیفساز بودهاند،تصنیف را شبیه ترانه دانسته و به بررسی شکل قدیم آن در دورههای آغازین پرداخته است و در مقالهء«شعر ملّی قدیم»(گلبن،1531:511)گفته است:«در ایران فرق زیادی بین شعر و تصنیف نبوده و هر شعری را،خاصه در مزاحفات بحر هزج و رجز،به جای تصنیف به کار بردهاند...
». «استاد ملک الشعرای بهار تصنیف را نوعی از اشعار هجایی محلّی که قبل از اسلام در ایران رایج بوده،دانستهاند:ظنّ غالب آن است که سرود یا سرودچامه،شبیه قصیده بوده و چامه شبیه غزل بوده و ترانه(ترنگ/ ترانگ/رنگ)شباهت به تصنیف داشته است و گفتن و نواختن آن،عام و شنیدن آن،خاصّ طبقات دوم و سوم بوده است»(همان:33-43).
آرین پور میگوید:«اصطلاح تصنیف،که از قرن دهم هجری شایع شده و شاید از قرن هشتم و نهم پدید آمده،جانشین اصطلاح قول و غزل عهد اوّل بعد از اسلام است و در اصطلاح شعرا و آهنگسازان قدیم،عبارت بوده است از نوعی شعر لحنی که دارای وزن عروضی و ایقاعی یا هر دو باشد؛یعنی بر حسب ظاهر،با سایر اشعار معمولی تفاوتی نداشته،اما از جهت انتخاب وزن و ترکیب الفاظ،دارای این صفت و خاصیت باشد که با الحان و مقامات موسیقی و نغمات زیر و بم ساز و آواز جفت و دمساز گردد(آرین پور،7531:151).
ناگهان وزن به اقتضای موسیقی تغییر میکند؛مانند این تصنیف:آب حیات من است/خاک در کوی دوست/گر دو جهان خرمیست/ما و غم روی دوست[ناگهان وزن دگرگون میشود]دلبر بیوفا تو که بودی/ پر جور و جفا تو که نبودی(همان:971) 8.