مترجم: فرهادپور، مراد؛
نویسنده: آدورنو، تئودور؛
ارغنون پاييز 1382 - شماره 22 (26 صفحه - از 109 تا 134 )
"»5 اما این جستجو عملا معادل تشریح مسأله بنیادین سلطه و نفوذ فاشیستی است، زیرا فرد عوامفریب فاشیست، که باید پشتیبانی میلیونها تن از مردم را برای اهدافی عمدتا مغایر با منافع عقلانی آنان جلب کند، فقط با خلق مصنوعی همان پیوندی که فروید جستجو میکند، قادر به چنین کاری است. در اینجا به ویژه باید به مسیر میانبر بالقوه برای حرکت از احساسات خشن به اعمال خشن اشاره کرد که همه نویسندگان و خبرگان امر روانشناسی توده بر آن تأکید نهادهاند، همان پدیدهای که در آثار فروید درباره فرهنگهای بدوی به بروز این فرض منجر میشود که قتل پدر در رمه آغازین امری خیالی نیست بلکه با واقعیت ماقبل تاریخی تطابق دارد. هیپنوتیست به یاری اعمال و تمهیدات خویش بخشی از میراث کهن سوژه را در او بیدار میکند، همان بخشی که در عین حال او را مطیع والدینش کرده بود و واداراش ساخته بود تا در رابطه خود با پدرش نوعی غلیان فردی مجدد را تجربه کند: آنچه بدینگونه بیدار میشود ایده وجود شخصیتی معظم و خطرناک است که در قبال او فقط میتوان نگرشی انفعالی ـ مازوخیستی اتخاذ کرد، کسی که اراده آدمی باید تسلیم او شود ــ در حالی که تنها ماندن با او، و «رو در رو شدن با او»، اقدامی بس خطیر مینماید."
کلید واژه های ماشینی:فروید ، فاشیستی ، روانشناسی ، تبلیغات فاشیستی ، نظریه فروید ، فاشیسم ، پیشوا ، عشق ، مبلغان فاشیست ، الگوی تبلیغات فاشیستی
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)
برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.
تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.
You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.