چکیده:
معمولا هزینههای جاری خانوارها علاوه بر آنکه صرف خرید کالاهای مصرفی مورد
نیاز نظیر پوشاک و خوراک و ... میشود، بخشی نیز به خرید کالاهای فرهنگی اختصاص
مییابد. پژوهشها بر این نکته تأکید میورزند که نوسان در درآمد خانوارها، نرخ
هزینههای مصرفشده در شاخصها و مقولات فرهنگی را دستخوش نوسان میکند. مقاله
حاضر میکوشد، هزینههای فرهنگی خانوارهای روستایی و ارتباط آن را با صفات
غیرمشترک این خانوارها (نظیر درآمد و بعد خانوار) بهاجمال بررسی کند.
خلاصه ماشینی:
"از سال 1342 آمار هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی را مرکز آمار ایران بهصورت موازی با بانک مرکزی جمعآوری و ثبت کرده است2 اما به علت طبقهبندی زیرمجموعههای این آمارها در سالهای 42 تا 49، که گاه تفکیک کردن هزینههای فرهنگی را از سایر هزینهها غیرممکن ساخته، در این پژوهش هزینههای فرهنگی عملا از سال 50 تا 75 بررسی شده است.
بعد از سال 71، خانوارهای روستایی هر ساله مبالغ کمتری به امور فرهنگی خانوار اختصاص دادهاند، اما روند این کاهش چشمگیر نبوده، بهطوریکه رقم هزینههای فرهنگی در سال 75 به 360 هزار ریال رسیده که حاکی از 8/3 درصد کاهش در سالهای 72 تا 75 است.
با توجه به ارقام جدول شماره 1 سری زمانی متوسط کل هزینههای یک خانوار روستایی را از نظر مقدار میتوان به سه طبقه به شرح زیر تفکیک کرد: 1ـ طبقه اول بین دو رقم 8000 تا 9500 هزار ریال واقع شده و شامل سالهای 69 تا 72 است (در سالهای 69 تا 72 هزینههای فرهنگی بین 300 تا 400 هزار ریال بوده است).
اما در این سطح درآمد (هزینه) در سه مقطع دیگر، در مقابل یک درصد تغییر درآمد، هزینه کالاها و خدمات فرهنگی خانوار بین 26/1 تا 65/1 درصد تغییر داشته که بهمراتب کمتر از رقم مربوط به سال 56 است.
اما کشش درآمدی مقطعی (Cross Section)، که میتوان آن را بهصورت میانگین بیان کرد، نسبت تغییر تقاضای کالاها و خدمات مورد نظر به تغییر درآمد خانوار در یک مقطع زمانی در مقابل نقطه زمانی دیگر است."