چکیده:
ز-57/9 درصد دبیران،در هنگام تدریس درس تربیت بدنی از طرح درس استفاده میکنند. ر-مهمترین عوامل موثر در اجرای مطلوب درس تربیت بدنی به ترتیب اولویت از دیدگاه دبیران تربیت بدنی عبارتند از:1-تامین تجهیزات لازم 2- تامین فضای مناسب 3-استفاده از دبیران مرتبط و متخصص ح-مهمترین عوامل بازدارندهء اجرای مطلوب درس تربیت بدنی از دیدگاه دبیران به ترتیب اولویت عبارتند از:1-کمبود وسایل و تجهیزات مورد نیاز 2- کمبود یا فقدانفضای مناسب 3-کمبود دبیر متخصصجامعه آماری دبیران تربیت بدنی،کل جامعه آماری دبیران تربیت بدنی،یعنی 133 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.اما در مورد نمونهء آماری مدیران دوره متوسطه،با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای،50 درصد از حجم جامعه آماری(110 نفر)به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. جهت اندازهگیری و جمعآوری دادههای مورد نیاز از دو پرسشنامه جداگانه، یکی ویژه دبیران تربیت بدنی و یک پرسشنامه ویژه مدیران مدارس استفاده گردید.پس از جمعآوری پرسشنامهها برای تجزیه و تحلیل دادهها،با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی نتایج پژوهش مورد بحث و بررسی قرار گرفت که اهم نتایج آن به صورت خلاصه در ذیل آمده است: الف-19/5 درصد دبیران تربیت بدنی دارای مدرک فوق دیپلم و 72/2 درصد دارای مدرک لیسانس و 3/8 درصد نیز دارای مدرک فوق لیسانس میباشند. ب-از دیدگاه مدیران و دبیران تربیت بدنی اکثر مدارس دارای فضاهای ورزشی والیبال،فوتسال،بسکتبال و تنیس روی میز بوده؛ولی کمبود فضاهای ورزشی بدمینتون و هندبال و از طرف دیگر کمبود یا عدم وجود اتاق ورزش و فضای رختکن احساس میشود. ج-در ارتباط با ضرورت کتاب درس تربیت بدنی،63 درصد مدیران و 52/6 درصد دبیران عقیده دارند که کتاب درس تربیت بدنی بایستی برای هم دبیران و هم دانشآموزان تهیه گردد. د-53 درصد مدیران عقیده دارند که فضای ورزشی موجود در آموزشگاه آنان،جهت اجرای درس تربیت بدنی،کافی نمیباشد. هـ-93 درصد مدیران میزان توانایی جسمانی،علمی و فنی دبیران ورزش خود را در حد بالایی میدانند.و 90/8 درصد مدیران از دبیران ورزش خود رضایت کامل دارند. و-67/7 درصد دبیران عقیده دارند،نورمهای ارزشیابی درس تربیت بدنی متناسب با سطح آمادگی جسمانی دانشآموزان نمیباشد.هدف از انجام این پژوهش تجزیه و تحلیل و ارزشیابی اجرای برنامههای درس تربیت بدنی مدارس متوسطه استان قم از دیدگاه دبیران تربیت بدنی و مدیران مدارس و ارائهء راهکارهای مناسب بوده است. روش انجام پژوهش از نوع توصیفی بوده که به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه انجام گرفته است.جامعه آماری در این تحقیق،شامل کلیه دبیران تربیت بدنی و مدیران مدارس متوسطه استان قم بوده که در سال تحصیلی 85- 84 مشغول به فعالیت بودهاند.جهت تعیین نمونه آماری،به علت محدود بودن
خلاصه ماشینی:
"(اعلمی،2831) پیشنهادات 1-طراحی دورههای آموزشی کوتاه مدت ضمن خدمت برای مدیران مدارس در ارتباط با کارکردهای تربیت بدنی 2-تشویق مدیران فعال در زمینه تربیت بدنی و ورزش 3-اهتمام جدی مدیران به جلب مشارکت انجمن اولیاء و مربیان مدارس در بهینه سازی امور تربیت بدنی 4-افزایش سرانهء ورزشی آموزشگاهها برای هزینه خریداری وسایل و تجهیزات ورزشی مورد نیاز 5-برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس تربیت بدنی در سطح استان قم جهت ایجاد انگیزه در بین دبیران تربیت بدنی 6-انتخاب گروههای ورزشی فعال و متخصص و تدوین نظام جامع ارزیابی از عملکرد دبیران تربیت بدنی توسط سرگروهها 7-اختصاص مدت زمان بیشتر و ساعات کافی به درس تربیت بدنی 8-ضرورت احداث فضای مناسب جهت رختکن دانشآموزان 9-برگزاری دورههای آموزشی از جمله آشنایی با اصول تمرین،آشنایی با اصول آموزش مهارتهای ورزشی،روان شناسی ورزش و حقوق ورزشی در حیطه رووشهای تدریس فعال و ارزشیابی 01-تهیه و تدوین کتاب ورزشی برای دبیران،جهت بالا بردن طح آگاهی دانشآموزان در ارتباط با فواید پرداختن به فعالیتهای بدنی 11-شرکت فعال در جلسات شورای دبیران آموزشگاه و ارائه نظرات و پیشنهادات مناسب جهت برنامهریزی و تصمیمگیری آموزشی درس تربیت بدنی منابع 1-آزاد،احمد؛6731،مبانی تربیت بدنی و ورزش،چاپ دوم، انتشارات،کمیته ملی المپیک 2-اعلمی،علیرضا؛2831،بررسی مشکلات و تنگناههای درس تربیت بدنی آموزشگاههای خراسان،طرح پژوهش واحد آموزش و تحقیقات تربیت بدنی استان خراسان 3-پازوکی،بهرام؛0731،بررسی مشکلات موجود در مدارس تربیت بدنی،مدارس راهنمایی و دبیرستان استان تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران 4-پبروی،عباسعلی؛6731،بررسی وضعیت درس تربیت بدنی در مدارس پسرانه غیر انتفاعی شهر مشهد،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران 5-خوشحالپور،مسعود؛0831،مقایسه نظر دبیران تربیت بدنی و مدیران دزفول درباره وضعیت درس تربیت بدنی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهیدبهشتی 6-دباغان،ابو القاسم؛5731،مدیریت ورزشی،انتشارات اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش 7-دقیقه رضایی،سعید؛1731،بررسی وضعیت تربیت بدنی در مدارس پسرانه استان خراسان،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت معلم 8-طبائی،جعفر؛7731،بررسی نحوه اجرای درس تربیت بدنی در مدارس متوسطه نظام جدید تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران 9-عوضزاده سامانی،سکینه؛3831،بررسی مشکلات موجود درس تربیت بدنی در سطح کشور و ارائه راهکارهای کاربردی،مجموعه مقالات چهارمین همایش علمی تربیت بدنی مدارس 01-قلعهنوعی،علیرضا؛0831،توصیف و مقایسه دیدگاههای مدیران و معلمان درباره وضعیت اجرایی درس تربیت بدنی جاجرم، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید بهشتی 11-کریمی،فریبا؛9631،بررسی وضعیت جاری ورزش در دبیرستانهای دخترانه تهران،طرح پژوهشی دفتر تحقیقات و آموزش سازمان تربیت بدنی 21-لطیفی،حجت اله؛2731،بررسی و ارزشیابی وضعیت کنونی درس تربیت بدنی در شهرستان دزفول،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس 31-نشریه ورزش و ارزش،ضرورت و اهمیت ورزش در مدارس، ویژه نامه مدیران مدارس"