خلاصه ماشینی:
"پس آیا پندگیرندهای هست؟) از این آیه استفاده میشود که سهولت در کلام،خود عاملی است برای یادگیری آسان و مقبولیت در سخن و لذا قرآن دستور میدهد سخن را با آسانی ادا کنید: «فقل لهم قولا میسورا» (اسراء،82/71)(و با ایشان با ملایمت و راحتی سخن بگوی.
این ادب الهی از آیات 92 و 03 سورهء نمل که بلقیس گفت: «یا ایها الملأ انی القی الی کتاب کریم،انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم» (ای سران،نامهای ارجمند برای من آمده از طرف سلیمان است و آن به نام خداوند رحمتگر مهربان است.
) همچنین دربارهء کلام میخوانیم: «فلا تقل لهما اف و لا تنهر هما و قل لهما قولا کریما» (اسراء،32/71)(به آنان اوف مگو و پرخاش مکن و با آنان شایسته سخن بگوی) از موارد استعمال این واژه میتوان چنین استفاده کرد که کرامت به معنای شرافت؛و بیانگر نوعی ادب برای سخن است.
) ب-آهنگ ملایم آهنگ ملایم میتواند یکی از چهرههای ادب در سخن باشد،آنگونه که از آیهء 2، سورهء حجرات استفاده میشود: «یا ایها الذین آمنوا لاترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی و لا تجهروا له بالقول کجهر بعضکم بعضا» (ای کسانی که ایمان آوردید!صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر مکنید و همچنانکه بعضی از شما با بعضی دیگر بلند سخن میگویید با او با صدای بلند سخن مگویید.
) ب-تحقیق در مروی آنگونه که از آیهء 6 سورهء حجرات استفاده میشود،تحقیق در مروی ادب دیگری است در برخورد با کلام مشتبه: «یا ایها الذین آمنوا ان جاءکم فاسق بنباء فتبینوا ان تصیبوا قوما بجهالة فتصبحوا علی ما فعلتم نادمین» (ای کسانی که ایمان آوردهاید،اگر فاسقی برایتان خبری آورد،نیک وارسی کنید."