چکیده:
هدف از مقاله حاضر پیشبینی اضطراب ریاضی در دانشآموزان پایه دوم دبیرستان رشتههای ریاضی،انسانی و تجربی براساس خودکارآمدپنداری و جهتگیری هدفی بود.برای انجام این پژوهش تعداد 185 نفر از دانشآموزان دختر و پسر رشتههای نظری(ریاضی،تجربی،انسانی)دبیرستانهای دولتی پنج منطقه از مناطق بیستگانه تهران شرکت داشتند.برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس اضطراب ریاضی بتز(8791)،پرسشنامه خودکارآمدپنداری بندورا و پرسشنامه جهتگیری هدف حیدری(9831) استفاده شد.برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده گردید.یافتههای پژوهش نشان داد که میزان اضطراب ریاضی دانشآموزان در رشتههای مختلف نظری(ریاضی،تجربی و انسانی)در پایه دوم دبیرستان تفاوت معناداری دارد.همچنین تمامی ابعاد خودکارآمدپنداری با جهتگیری هدفی تسلطی(اجتنابی و گرایشی)رابطه منفی و با جهتگیری هدفی عملکردمدار(اجتنابی و گرایشی)رابطه مثبت معنادار نشان میدهد.خودکارآمدپنداری و جهتگیری هدفی با اضطراب ریاضی نیز همبستگی داشته و میتوان براساس نوع جهتگیری هدفی و میزان خودکارآمدپنداری دانشآموزان در حدود 54 درصد از میزان اضطراب ریاضی در آنان را پیشبینی نمود.
In order to forecast math anxiety، the following variables were investigated using one-way ANOVA and regression analysis on selfefficacy (Bandura، Kim and Park 1999)، goal orientation (Heidary، 2010) and math anxiety (Betz، 1978) and gender. The responses of 581 subjects (295 females and 286 males) for the instruments were used for measuring the above-mentioned variables. The results showed that the level of math anxiety is different in student of various fields in second high school، also all aspect of self-efficacy is related and goal orientation with math anxiety and it is possible forecast around 46 percent of math anxiety based on these variables.
خلاصه ماشینی:
هدف از مقاله حاضر پیشبینی اضطراب ریاضی در دانشآموزان پایه دوم دبیرستان رشتههای
پژوهش نشان داد که میزان اضطراب ریاضی دانشآموزان در رشتههای مختلف نظری(ریاضی،تجربی و
(***)عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید بهشتی انسانی)در پایه دوم دبیرستان تفاوت معناداری دارد.
نیز همبستگی داشته و میتوان براساس نوع جهتگیری هدفی و میزان خودکارآمدپنداری دانشآموزان در
(5)- Gerhard ادراک شده دانشآموزان و پیشرفت ریاضی همبستگی بالا و معناداری وجود دارد(کرامتی،
2-آیا بین خودکارآمدپنداری و جهتگیری هدفی دانشآموزان پایه دوم دبیرستان رشته
خیلی خوب-7)استفاده شده است که فرد نظر خود را در مورد گویه عنوان شده،با توجه به
برای بررسی این امر که"آیا میزان اضطراب ریاضی در دانشآموزان پایه دوم دبیرستان
دانشآموزان سه رشته از نظر میزان اضطراب ریاضی تفاوت معنادار وجود دارد.
نتایج آزمون تعقیبی شفه نشان میدهد که تفاوت میانگین اضطراب ریاضی دانشآموزان
انسانی و رشته تجربی نیز معنادار است و اضطراب ریاضی دانشآموزان رشته انسانی نسبت به
براساس دادههای جدول 3 بین خودکارآمدپنداری و جهتگیری هدف تسلطی اجتنابی و
ریاضی از تحلیل رگرسیون استفاده و نتایج به شرح جدول 4 ارائه شده است.
نتایج به دست آمده در این بررسی حاکی از تفاوت معنادار بین دانشآموزان رشتههای
پرسش دوم این پژوهش"آیا بین جهتگیری هدفی و خودکارآمدپنداری رابطه معناداری
وجود دارد؟"میباشد که برای پاسخ به آن از روش آماری همبستگی استفاده شده است و
بررسی نتایج مبین آن است که بین خودکارآمدپنداری و جهتگیری هدفی تسلطی اجتنابی و
ترتیب که براساس خودکارآمدپنداری دانشآموزان میتوان نوع جهتگیری هدفی آنها را
بررسی رابطه اضطراب ریاضی و سبکهای یادگیری دانشآموزان با