Skip to main content
فهرست مقالات

تیپولوژی خریداران در مراکز خرید شهری: مطالعه موردی مرکز خرید بوستان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (30 صفحه - از 169 تا 198)

چکیده:

مراکز و فضاهای خرید در شهرها دیگر همچون گذشته صرفا مراکزی جهت خرید اقتصادی‌ و تهیه مایحتاج زندگی روزمره بشمار نمی‌روند،بلکه به عرصه برای فراغت و مصرف فرهنگی تبدیل‌ شده‌اند.به عبارت دیگر،گرچه این مراکز در ابتدا به منظور رفع نیاز اقتصادی طراحی شده‌اند ولی‌ پیامدهای ناخواسته‌ای از جمله گذران فراغت و امکان شکل‌گیری گروههای جدید و مصرف فرهنگی‌ نیز داشته‌اند و مصرف‌کنندگان این مراکز را به مراکزی غیر از نیازهای اقتصادی صرف تبدیل کردند. از آنجا که مراکز خرید جدید کارکردهای متفاوتی یافتند،تیپ‌های مختلفی از خریداران نیز در این‌ مراکز شکل گرفتند که به طرق مختلفی به مصرف این فضاها می‌پردازند.در این مقاله سنخ‌شناسی لسر و هیوگ در مرکز خرید بوستان مورد داوری قرار گرفت و بر اساس یافته‌های تحقیق گونه‌شناسی‌ موجود از مرکز خرید مذکور را ارائه داده‌اند.

خلاصه ماشینی:

"همزمان با سیر تغییر و تحلات صنعتی بازارهایی شکل گرفتند و زندگی شهری گسترش یافت و در نتیجه فروشگاه‌های بزرگ به منظور خدمت به این‌ مصرف‌کنندگان و همچنین توزیع مناسب‌تر محصولات کارخانجات جدید احداث‌ گردیدند و امر توزیع مناسب که نیاز جامعه صنعتی بود باعث بهسازی و بهبود زیربنای‌ شهرها گردید و حتی از ریل‌های راه آهن که قبلا برای رساندن مواد اولیه به کارخانجات‌ استفاده می‌شد،امروزه برای رساندن سریع‌تر مصرف‌کنندگان به مراکز خرید استفاده‌ گردیده است و امکان توزیع وسیع و متنوع کالاها به مصرف‌کنندگان،امکان استفاده از کالاهای گوناگون و متنوع را فراهم کرد. همزمان‌ با این تغییر و تحولات،تغییرات جنسی نیز در این مرکز رخ داد و حضور در این مراکز -------------- (1) Miller برای زنان لذت‌بخش‌تر کرد و آنها این مراکز را به عنوان مراکز مورد نظر و دلخواه خود می‌پندارند،شاید جالبترین چیزی که در این فضاها اتفاق افتاد این حقیقت روزمره بود که‌ فضاها و فروشگاه‌ها باز هم انشقاق یافته‌اند(جدا شدند)به طوری که کالاهای مردانه و کالاهای زنانه در مکانهای جداگانه گذارده شدند و مردان در این فروشگاه‌ها فضاهای‌ کمتری یافته‌اند و تقریبا بخش‌های حاشیه‌ای را تشکیل می‌دادند و این جدا شدن را حتی‌ می‌توان در آگهی‌ها روزنامه‌ها هم دید در این آگهی‌ها مردان از زنان جدا می‌شدند حتی در فروشگاههای مردانه اکثریت خریداران احتمالا زن بودند(ریکی 3991، 771 و 971). به طور خلاصه می‌توان گفت:همزمان با پیشرفت کارخانجات و صنعتی شدن آنها و تولید انبوه ناشی از صنعتی شدن،نیاز به سیستم توزیع و کارآمدی بود تا بتواند سیل‌ عظیم کالاهای را که به بازار عرضه می‌شد پوشش داده و بفروش برساند،بدین‌منظور فضاهای خرید مدرن و فروشگاه‌های بزرگ بوجود آمدند و گروههای مختلفی به این‌ مراکز راه یافتند،زنان طبقه متوسط و کارگر بیشتر از دیگر گروهها جذب این فروشگاه‌ها شدند و در این میان تغییراتی نیز در نوع خرید بوجود آمد،و تیپ‌های مختلفی از خریداران در اثر این تغییرات بوجود آمدند."

کلیدواژه ها:

تهران ،فراغت ،مصرف فرهنگی ،مرکز خرید ،گونه‌شناسی خریداران ،مرکز خرید بوستان

کلید واژه های ماشینی:

مرکز خرید بوستان ، خریداران ، مراکز خرید ، مصرف ، زنان ، تیپولوژی خریداران در مراکز خرید ، مرکز خرید بو ، فراغت ، شهر ، مراکز خرید شهری


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.