خلاصه ماشینی:
ذوق نقاشي و خوش نويسي را از پدرم - چنان كه خود مهدي ميگفت - فرا گرفت.
قبل از رفتن به اروپا براي فراگيري كارگرداني سينما، طبق قراردادي كه با تلويزيون ايران داشت با همكاري منوچهر صفرزاده (مش صفر) دست به ساختن فيلم تصويري از تاريخ نقاشي ايران زد كه در آن شيري سمبل نقاشي ايران بود.
دو سال بعد در اوايل دهه 1350 به وطن بازگشت ابتدا به كار بر روي چرم پرداخت و هم زمان در روزنامه كيهان كار ترجمه مقالات را ميكرد.
نقاشي، در تمام دوران فعاليت هنري او مهمترين مكان را داشت و اولين وسيله بيان هنري او بود به همين دليل به جرئت ميتوان گفت مهدي سحابي ابتدا به هر چيز نقاش بود، سپس مترجم، نويسنده، عكاس و در آخر مجسمه ساز.
جالب توجه اين كه اولين ترجمه او (كتاب نقاشيهاي ديواري مكزيك) در مورد نقاشي بود.
مهدي با بار بسيار سنگينتري نسبت به پدر و مادرم آزاد انديش و انسان دوست بود.