چکیده:
حجم آرای تأثیرگذار گروههای جوان و زنان از یک طرف و نیز نفوذپذیری و امکان جلب آرای آنان در مقایسه با سایر گروههای هدف،از جمله دلایلی است که براساس آن میتوان توجه بیشتر کاندیداها و احزاب به جوانان و زنان را نسبت به سایر گروههای هدف تبیین نمود.عمدهترین سؤال این پژوهش این است که توجه به گروههای هدف در بین تبلیغات کاندیداهای منفرد،تشکلها،گروههای اصلی سیاسی و منتخبین در هشتمین دورهء انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران به چه صورت بوده است؟در این تحقیق جمعیت آماری تمامی کاندیداها،احزاب و تشکلهای شرکتکننده در انتخابات شهر تهران بوده که به تبلیغات پرداختهاند.تعداد کاندیداها در نمونهء مورد بررسی 329 نفر و تعداد تشکلها نیز 44 تشکل بوده است.دادههای گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل محتوای شعارهای انتخاباتی از منظر گروههای هدف در اقلام تبلیغی کاندیداهای منفرد و جمعی و مباحث نظری مربوط به گروههای هدف در نظریههای مربوط به سیاستهای اجتماعی و رفاهی،تحلیل شدهاند.یافتههای تحقیق نشان میدهد که در بین هشت گروه هدف-کودکان،زنان،جوانان،سالخوردگان،فقرا،اقلیتهای قومی و دینی، بازنشستگان،و معلولان-بیشترین توجه کاندیداهای منفرد و احزاب،به جوانان و زنان و سپس با اهمیتی کمتر از این دو گروه،فقرا بوده است بازنشستگان،اقلیتهای قومی و دینی و سپس کودکان،معلولان و سالخوردگان،نیز به ترتیب از اهمیتی به مراتب پایینتر برخوردار بوده و مورد کمتوجهی و حتی بیتوجهی کاندیداها و احزاب قرار گرفتهاند؛به گونهای که دو گروه اخیر در بین تبلیغات احزاب اساسا به چشم نمیخورند.کمیت بالا و در نتیجه
خلاصه ماشینی:
اما پرسش مهم این است که نگرش و میزان توجه نخبگان سیاسی به گروههای اجتماعی بهویژه گروههایی که در سیاستگذاری اجتماعی به عنوان گروههای هدف شناخته میشوند چگونه است؟آیا نخبگان و فعالان سیاسی به کثرت این گروهها و نیازهای متفاوت آنها توجه دارند؟مقالهء حاضر میکوشد تا با تحلیل تبلیغات انتخابات هشتمین دورهء مجلس شورای اسلامی در شهر تهران در میان کاندیداها و کسانیکه پیروز این انتخابات بودند،به پرسشهای فوق پاسخ دهد.
لذا نظر به اهمیت موضوع،برای شناخت اهداف و برنامههای کاندیداها و رأی دهندگان هشتمین دورهء انتخابات مجلس در شهر تهران در خصوص گروههای هدف،سه پرسش اصلی مطرح شد:الف)کاندیداها و احزاب1سیاسی در اهداف و برنامههای تبلیغاتی خود،کدام یک از گروههای هدف(موردنظر در تحقیق)را بهطور مستقیم مورد توجه و حمایت قرار دادهاند؟این توجه در بین کاندیداها و احزاب سیاسی به تفکیک انواع گروههای هدف به چه صورت بوده است؟ب)کدام یک از گروههای هدف مورد کمتوجهی و چشمپوشی کاندیداها و احزاب سیاسی قرار گرفتهاند و به عبارتی مطرود میباشند؟ج)منتخبین مردم در اهداف و برنامههای تبلیغاتی خود،به این گروهها چگونه توجه کردهاند؟ مبانی مفهومی و نظری در مباحث سیاست و رفاه اجتماعی،ریشهء مفهوم طرد اجتماعی تا اندیشهء ماکس و وبر ردیابی میشود (Burchardt et al.
خروج فقرا از محرومیت نیز از طریق درک همدلانه و مشارکتی از وضعیت فقر،تحقق بخشیدن به حقوق انسانی،توانمندیسازی در سطوح فردی و اجتماعی و عملکرد مؤثر نهادهای جامعهء مدنی دنبال میشود (Hall Midgley,2004) -------------- (1)- Bourgois (2)- Stepick (3)- Suarez-Orozco روششناسی از آنجایی که هدف تحقیق مطالعه محتوای اقلام تبلیغاتی کاندیداها در انتخابات هشتمین دورهء مجلس شورای اسلامی در شهر تهران و تفسیر آن با توجه به گروههای هدف بود،رویکردی کیفی برای تحلیل دادهها انتخاب شد.