چکیده:
امروزه، نقش سرمایه انسانی در رشد و توسعه اقتصادی بیش از پیش بر اقتصاددانان و متخصصان امر روشن شده است. نگاهی به روند تحولات جاری نظام آموزش عالی حاکی از آن است که آموزش عالی باید ضمن توجه به بحران افزایش کمی و تنگناهای مالی، به حفظ، بهبود و ارتقای کیفیت نیز بپردازد. هدف از استقرار کامل مدیریت کیفیت خدمات آموزشی بهبود و افزایش کیفیت است و دسترسی به این هدف با به کارگیری شیوه های علمی و جامع ارزیابی امکان پذیر می شود. در این خصوص، در پژوهش حاضر تلاش شده است تا ابعاد و مولفه های کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه یزد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارزیابی و با استفاده از مدلهای بهبود، راهکارهایی برای ارتقای آن ارائه شود. در مرحله اول این پژوهش با استفاده از آزمون من ویتنی، ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات در دانشگاه یزد بررسی شد که نتایج نشان دهنده وجود شکاف در چهار بعد از آن است. در مرحله دوم شاخصهای دارای شکاف منفی از طریق مدل کانو به سه دسته نیازهای جذاب، عملکردی و الزامی تقسیم شدند که بیان کننده وجود هفت شاخص در دسته نیازهای الزامی بود. به دلیل اهمیت این هفت شاخص در افزایش کیفیت خدمات دانشگاه یزد، از طریق مدل QFD، چهارده KPO (الزامات کلیدی فرایند) برای بهبود آنها استخراج شد. شایان ذکر است که برای به دست آوردن دیدگاهی جامع تر در این زمینه، هر یک از شاخصهای چهارده گانه با رقبای سازمان نیز مقایسه شدند که نشان دهنده ضعف سازمان در دوازده شاخص است که لزوم توجه بیش از پیش مسولان را به بهبود آنها روشن می سازد.
خلاصه ماشینی:
در اين خصوص، در پژوهش حاضر تلاش شده است تا ابعاد و مؤلفه هاي کيفيت خدمات آموزشي دانشگاه يزد از ديدگاه دانشجويان تحصيلات تکميلي ارزيابي و با استفاده از مدلهاي بهبود، راهکارهايي براي ارتقاي آن ارائه شود.
در مرحله اول اين پژوهش با استفاده از آزمون من - ويتني ، ابعاد پنج گانه کيفيت خدمات در دانشگاه يزد بررسي شد که نتايج نشان دهنده وجود شکاف در چهار بعد از آن است .
مؤسسات آموزشعالي ، کيفيت خدمات آموزشي ، گسترش عملکرد کيفيت ، مدل کانو، مدل سرو کوآل مقدمه آموزش محرکي قوي در ايجاد تحول اجتماعي است که به طور بالقوه موجب ايجاد موقعيتهاي برابر براي افراد جامعه مي شود و آنان را براي تحرک شغلي و استفاده هر چه بيشتر از استعدادهايشان آماده مي سازد که اين امر در نهايت ، به ايجاد حوزههاي وسيعي از انديشه ها و مهارتهاي ضروري براي ايجاد جامعه اي نو و توسعه يافته منجر مي شود Karname) (١٢٦ :٢٠٠٤ ,Haghighi and Akbari.
بدين منظور، در اين پژوهش سعي شده است تا خواسته هاي مشتريان مؤسسات آموزشي سنجيده و با استفاده از ابزارهاي گوناگون مدلي براي تبديل آن به ويژگيهاي محصول طراحي شود.
046 با توجه به سطح خطاي مورد آزمون (٥ درصد)، سطوح معناداري مندرج در جدول ٢ مؤيد آن است که در ابعاد پاسخگويي ، اعتبار، تضمين و همدلي بين ادراکات و انتظارات دانشجويان از کيفيت خدمات آموزشي دانشگاه يزد شکاف معناداري وجود دارد و انتظارات آنها برآورده نشده است .