چکیده:
هرچند روسپیگری سابقهای در زمانها و ادوار گذشته دارد،اما امروزه موضوع خدمات جنسی به موضوعی پیچیده با ابعادی چندگانه تبدیل گردیده و نظریات مختلفی جهت توجیه آن طرح شده است. سودآوری صنعت گستردهی جنسی شامل انواع بهرهکشی جنسی،پورنوگرافی،لزبینیسم و سوءاستفاده از زنان و کودکان،نظامهای قدرت و سلطه را بهسوی توجیهات نظری و عملی سوق داده است ازجمله شاخههایی از فمینیسم در لوای دفاع از حقوق زنان و به بهانه آزادی آنها و حق آنان در کنترل بدن خویش، موضعی موافق روسپیگری اتخاذ کرده اند.این نوشتار با تبیین نظرگاههای مختلف فمینیسم دربارهی روسپیگری زنان،به نقد و بررسی آنان پرداخته است.
Although prostitution has a long history in the past، nowadays، sexual services has turned to a complex multidimensional issue for the justification of which many theories have been presented. The profitability of the widespread sex industry which includes different types of sex slavery، pornography، lesbianism، and exploitation of women and children has lured systems of power and domination towards theoretical and practical justifications. Thus، some branches of feminism under the guise of defending women's rights، making them free، and giving them the right to control their bodies have adopted a pro-prostitution stance. This paper critically introduces and evaluates the viewpoints of different feminist approaches to prostitution.
خلاصه ماشینی:
"N. Transnational Organized Crime Protocol to Prevent Suppress Trafficking in Persons Specially Women Children (2)- Menachem Amir در اسرائیل هر زن روسی یا اوکراینی بین 05 تا 001 هزار دلار در سال برای دلالها درآمد دارد، درحالیکه این زنان بهصورت«برده»،مبلغ ناچیزی از درآمد خود را میتوانند پسانداز نمایند و تنها راه خروج آنها از صنعت جنسی،حمله پلیس به مراکز فحشا است که منجربه اخراج آنان از کشور مقصد میگردد.
» (Lim,1998:213) در مطالعه بنیاد فورد درمورد قاچاق جنسی در 5 کشور مشخص گردید که از 641 زن مصاحبه شده اکثر آنها مخالف قانونی شدن فحشا بهعنوان یک کار مقبول اجتماعی بودند،زیرا قانونی شدن صدمات زیادی را بر آنان وارد میکند از خشونت فعلی توسط مشتریان و دلالها بیشتر است.
5-موافقت و مخالفت فمینیسم با قانونی شدن یا غیرقانونی دانستن فحشا تأثیر چندانی در کاهش موضوع روسپیگری نداشته است،چراکه امروزه فحشا،محدود به موضوعاتی چون خانههای فحشا و مراکز عرضهی محصولات جنسی بهطور مجرد و انتزاعی نیست،تا بهراحتی بتوان آن را گسترش داده یا با آن مقابله نمود؛بلکه امروزه روسپیگری موضوعی مرتبط با اقتصاد جهانی(توسعه قاچاق جنسی)،فرهنگ جهانی(توسعهی هرزهنگاری)و سیاست جهانی(در نظر داشتن جایگاه و منزلت پایین برای زنان)است،لذا در کشورهای اسلامی که فحشا نوعی ناهنجاری عرفی و شرعی محسوب میشود،نباید به راه حلهای موضعی و مقطعی برای مقابله با این پدیده اکتفا نمود،بلکه باید از تمامی ابعاد،این موضوع بررسی شده و برای جریان یافتن اخلاق دینی باتوجهبه شرایط اجتماعی روز،(بدون پیروی و تقلید از راه حلهای ناموفق جوامع غربی)،برنامههای بلندمدتی را تدوین نمود."