چکیده:
ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت.براساس یافتههای این پژوهش،به جز عامل دولتی و غیر انتفاعی بودن مدارس،تفاوت معناداری میان یادگیرنده بودن سازمان مدارس مورد مقایسه مشاهده نشد.بر این اساس پیشنهادهایی از قبیل فراهم نمودن شرایط برای تمرکززدایی در ساختار نظام آموزش و پرورش و تنظیم برنامههای قابل انعطاف و پویا برای بهرهگیری از ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانهء مدیران آموزشی ارائه شده است.یادگیرنده بودن سازمان مدارس از رویکردهای نوین در قلمرو مدیریت آموزشی است.در این مطالعه که با هدف بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانهء مدیران آموزشی بر یادگیرنده بودن سازمان مدارس انجام شد،خلاقیت و نوآوری،نیاز به موفقیت،مرکز کنترل، ریسکپذیری و تحمل ابهام به عنوان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه مدیران مدارس و مهارتهای فردی،مدلهای ذهنی،یادگیری تیمی،بصیرت مشترک و تفکر سیستمی به عنوان مؤلفههای یادگیرنده بودن سازمان مدارس مورد توجه قرار گرفت.روش پژوهش از نوع علی-مقایسهای بوده و جامعهء آماری این تحقیق را مدیران و معلمان شاغل در 80 مدرسهء مقطع ابتدایی ناحیهء 6 مشهد و در سال تحصیلی 87-1386 تشکیل داده است.نمونهء مورد نظر در این تحقیق،320 معلم و 30 مدیر بوده است.در این پژوهش که دارای یک فرضیهء اصلی و 9 سؤال و فرضیهء فرعی بود،علاوه بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانهء مدیران مدارس،ویژگیهای دیگری مانند جنسیت،سابقهء کاری مدیران و نوع مدارس از نظر دولتی و غیر انتفاعی بودن مورد مطالعه قرار گرفت.برای گردآوری دادهها،از دو پرسشنامه سنجش سازمان یادگیرنده با پایایی 0/96 و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی با پایایی 0/93 استفاده شد.دادهها از طریق آزمونهای آماری مقایسه دو میانگین مستقل و
خلاصه ماشینی:
مقایسهء مدارس یادگیرنده بالا و یادگیرنده پایین از نظر نمرهء تحمل ابهام مدیران (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال فرعی 6:آیا میان یادگیرنده بودن سازمان مدارس دارای مدیران آموزشی مرد و زن تفاوت معنادار وجود دارد؟ برای بررسی این فرضیه از آزمون T برای دو جامعه مستقل استفاده و نتایج توصیفی و مقایسه دو گروه در جدول شماره 7 ارائه شده است.
مقایسهء یادگیرنده بودن سازمان مدارس بر حسب جنسیت مدیران (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال فرعی 7:آیا میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه مدیران بر حسب جنسیت آنان تفاوت معنادار وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال از آزمون T برای دو جامعه مستقل استفاده و نتایج توصیفی و مقایسه دو گروه در جدول شماره 8 ارائه شده است.
مقایسهء نمرهء ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانهء مدیران بر حسب جنسیت آنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال فرعی 8:آیا میان یادگیرنده بودن سازمان مدارس بر حسب دولتی و غیر انتفاعی بودن مدارس تفاوت معنادار وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال از آزمون T برای دو جامعه مستقل استفاده و نتایج توصیفی و مقایسه دو گروه در جدول شماره 9 ارائه شده است.
مقایسهء یادگیرنده بودن سازمان مدارس بر حسب دولتی و غیر انتفاعی بودن مدارس (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال فرعی 9:آیا میان یادگیرنده بودن سازمان مدارس و سابقه کار مدیران آموزشی رابطه معنادار وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال از همبستگی پیرسون استفاده و نتیجهء محاسبات مربوطه در جدول شماره 01 ارائه شده است.