چکیده:
مشارکت خانوادهها یکی از راههای مطرح برای تأمین منابع مالی مورد نیاز آموزش است. پیش از اجرای این راهکار،شناخت رفتار مصرفی خانوارها و نحوه تخصیص منابع خانوار به کالا و خدمات مورد نیاز مانند آموزش ضروری به نظر میرسد.در مطالعه حاضر به بررسی روند مخارج آموزش عمومی و سهم هزینههای مربوط به آن از مخارج خانوار و تغییر در مخارج آموزش عمومی با تغییر درآمد خانوارها میپردازیم. بدین منظور از نتایج آمارگیری هزینه-درآمد خانوارهای شهری و روستایی مرکز آمار ایران طی سالهای 86-1362 استفاده شده است.متوسط هزینه کل و هزینه آموزش عمومی به قیمت ثابت،در انتهای دوره مورد بررسی برای خانوار نمونه شهری و روستایی افزایش یافته و میزان افزایش هزینه آموزش عمومی خانوارها در مناطق شهری و روستایی بیش از افزایش هزینه کل است.در میان دهکدههای هزینهای خانوارهای شهری و روستایی نیز شدت نابرابری هزینه آموزش عمومی،بیش از نابرابری موجود در هزینه کل است.این نابرابری در خانوارهای شهری محسوستر است. با برآورد منحنی انگل ملاحظه شد که از ابتدای دوره مورد بررسی خانوارهای روستایی و پس از مدتی خانوارهای شهری،آموزش را کالایی لوکس در سبد مصرفی خود تلقی کردهاند،بنابراین شدت تغییر در مخارج آموزش عمومی،همسو با تغییر در هزینه کل خانوار و بیش از آن است.
خلاصه ماشینی:
این امر با توجه به اینکه هزینه خانوار دهک آخر 41/4 برابر درآمد خانوارها در دهک اول است،از شدت نابرابری هزینه آموزش عمومی نسبت به هزینه مصرفی در میان گروههای متفاوت هزینهای حکایت دارد.
کشش درآمدی آموزش عمومی خانوار شهری (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول فوق R 2 یا ضریب تعیین،نشاندهنده میزان توانایی متغیرهای توضیحی در توضیح تغییرات متغیر وابسته و عددی میان صفر و یک است.
کشش درآمدی آموزش عمومی خانوار روستایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این جدول مشاهده میشود که تقریبا در تمام سالهای مورد مطالعه،کشش درآمدی آموزش عمومی بیش از واحد بوده است و آموزش به عنوان کالایی لوکس در سبد مصرفی خانوارهای روستایی جا گرفته است.
عدهء دانشآموزان مدارس غیر انتفاعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) ماخذ:وزارت آموزش و پرورش،آمار آموزش و پرورش با بررسی هزینههای آموزشی خانوار شهری بابت آموزشهای عمومی به قیمت ثابت مشاهده میشود که با وجود کاهش درآمد واقعی در برخی از سالها،هزینه آموزشهای عمومی تقریبا دو برابر شده است و سهم آن از هزینه خانوار شهری و روستایی از 0/54 درصد در ابتدای دوره مورد بررسی به ترتیب به 1/84 درصد و 1/91 درصد افزایش یافته است.
آمارها نشان میدهد سهم هزینه ثبت نام و شهریه و کمکهای نقدی به مدار از مخارج آموزش عمومی در دهه 0731 از 71 درصد به بیش از 05 درصد افزایش یافته است که هریک از عوامل مذکور به سهم خود در این افزایش قابل توجه نقش داشتهاند.