چکیده:
تحلیل گفتمان سیاسی درصدد توضیح رویدادهای ارتباطی خاص و ساخت و تغییر نظم گفتمان سیاسی است. هدف کلی مقاله حاضر، پایه ریزی یک چارچوب تحلیلی به منظور پژوهش در نظم گفتمان سیاسی معاصر است. این چارچوب، کاربرد حوزه خاصی از نسخه ای از تحلیل گفتمان انتقادی است. به منظور تحلیل متون و رویدادهای گفتمانی فردی نیاز است تا آنها را در وضعیت های حوزه سیاسی و اجتماعی و چارچوب گسترده تر آن قرار داده و به مفهومی کلی از نظم گفتمان و نظم اجتماعی دست یافت و از این رو باید به ترکیبی از دانش فرهنگی خود و بیانات مکتوب گفتمان سیاسی، اتکا نمود. در پایان، مثالی آورده شده که صرفا به منظور ارائه مفهومی از برخی پتانسیل های این چارچوب است.
خلاصه ماشینی:
"شرط بین رشتهای بودن عبارت است از ساخت و تشکیل و تحلیل گفتمان انتقادی به عنوان منبعی برای بررسی تغییر کردارهای گفتمانی 3 که بدین طریق آن را قادر سازد تا در موضوع اصلی پژوهش معاصر در علوم اجتماعی سهیم باشد: تحلیل مستمر تغییر اجتماعی و فرهنگی که اغلب از نظر تغییرات عمده در مدرنیته یا تغییرات به سوی دیگری از مدرنیته (به سوی «مدرنیته متأخر» 4 یا social practice.
برنامه امروز چگونه به مفصلبندی نظم گفتمان سیاسی کمک میکند؟ منابع نظم گفتمان که در این جا مورد استفاده قرار گرفتهاند، کدامند؟ نخستین سؤال، به شیوههای مختلفی جلب توجه میکند که برنامههای مختلف رادیو و تلویزیون (و همچنین روزنامههای مختلف) نه تنها نظم گفتمان سیاسی را که فراتر از آنها است، نشان میدهند، بلکه فعالانه به ساخت و تغییر و تحول آن نیز کمک میکنند.
برای مثال، این برنامه با بولتنی خبری شروع میشود که اخبار ایرلند شمالی را به همراه سایر موضوعات پوشش میدهد و با دو مصاحبه که مربوط به ایرلند شمالی است، ادامه مییابد، اما سپس دو گزارش غیر مرتبط (در مورد مناظرة بین دو روحانی در یک کلیسای انگلیسی و نیز جنبش کشاورزان و رعیت فاقد زمین در برزیل)، مروز نامههای خوانندگان (بعضی از نامهها دربارة ایرلند شمالی است)، یک گزارش ورزشی، پیشبینی وضع آب و هوا و خلاصه اخبار (که باز هم تا حدی درباره ایرلند شمالی است) دنبال میشود.
پیشنهاد میکنم که لب کلام (اصل) مداخله برنامه امروز جهت شکل دادن شیوهای برای مفصلبندی گفتمان سیاسی، همین است: این برنامه بر گفتمان زندگی روزمره و تقابل گفتمانهای مختلف در نظم گفتمان سیاسی همراه با گفتمان زیستجهان ارائه دهندگان متمرکز میشود."