چکیده:
تکنولوژیهای نوین با پنج بعد سیستم وابسته به تکنیک،دانش،کنش،فرایند و شی واسط تعریف شده است که هر یک از این ابعاد با مولفههای عملیاتی خاص تاثیر ویژهای بر فعالیتهای خبری دارد و میتواند در کسب مزیت رقابتی موثر باشد.این تحقیق از روشهای پژوهشی اسنادی، دلفای و توصیفی بهره جسته و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده که در جامعه آماری مدیران، سردبیران،روسای نمایندگی و خبرنگاران سازمانهای خبری و در حجم نمونه آماری 90 نفر انجام شد و با استفاده از آزمونهای فریدمن،علامت یک نمونهای،آزمون مقایسه زوجها و معادلات ساختاری به بررسی وضعیت 40 مولفه تشکیلدهنده ابعاد پنجگانه تکنولوژیهای ارتباطی در عرصه خبر و تاثیر آنها بر مزیت رقابتی پرداخته است.نتایج نشان میدهد،وضعیت مولفههای ابعاد گوناگون تکنولوژی در ایرنا نامطلوب است.مزیت رقابتی در وضع موجود متکی بر تکنولوژی به عنوان سیستم وابسته به تکنیک و ابزار است.در حالیکه نتایج تحقیق نشان میدهد مزیت رقابتی مطلوب ایرنا مستلزم تکیه بر تکنولوژی به عنوان دانش و تکنولوژی به عنوان فرآیند است.براساس نتایج تحقیق،استراتژی رقابتی ایرنا نیازمند توانمندسازی در تمام ابعاد پنجگانه است که در پایان پیشنهاداتی برای آن ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
"مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد که در وضع موجود و مطلوب تمام فرضیات مدل تایید شده است،یعنی رابطه معناداری بین ابعاد پنجگانه تکنولوژی با استراتژی ایرنا وجود دارد اما در وضع موجود تکنولوژی به عنوان سیستم و تکنولوژی به عنوان واسط نقش دارد در حالی که عامل تعیینکننده مزیت رقابتی،تکنولوژی به عنوان دانش و تکنولوژی به عنوان فرآیند است.
براساس نتایج به دست آمده، استراتژی رقابتی ایرنا نیاز به توانمندسازی ابعاد پنجگانه تکنولوژی دارد که برای این منظور پیشنهادات کاربردی زیر را میتوان ارایه داد: پیشنهادات:ایجاد واحد مدیریت دانش به منظور تبیین فرآیندهای مورد نیاز گردش خبر با توجه به آخرین دستاوردهای فنی،آموزش مدیران و کارکنان در زمینه کارکردهای خبر در شبکه و نگارش در وب،بکارگیری تاکتیکهای خبری در کارکردهای جدید رسانه متناسب با خبررسانی در شبکه اینترنت،بازنگری در سیستم نرمافزاری تولید و توزیع خبر به منظور بازاریابی مناسب و جذب مخاطبان با تکیه بر نیارهای مشتریان،استفاده از برنامههای نرمافزاری کسب بازخور در شبکه اینترنت،توجه به انتظارات افکار عمومی در تولید و انتشار خبر و پرهیز از یک سونگری در تبلیغ سیاسی،خلق فعالیتهای جدید در فضای مجازی و راهاندازی ایرنا مجازی،ایجاد وبلاگهای خبرنگاران،دبیران و سردبیران ایرنا در حوزههای تخصصی کار خبری و لینک آنها به ایرنا،برگزاری پانلهای مشترک با همکاری اساتید دانشگاه برای جامعهشناسی و روانشناسی مخاطبان،ورود به عرصه آگهیهای تجاری،بازاریابی نوین خبری از طریق طراحی صفحات سرگرمی و توجه به نرم خبرها،مخاطبمداری،جذب مشتری از طریق تنوع در محصولات و تمایز در تولیدات خبری."