خلاصه ماشینی:
"گزندگی طنز طرحهای فکاهی در مطبوعات جهان، جای ممتازی را اشعال کردهاند نوشته ایوان توبو 1l(به تصویر صفحه مراجعه شود) 2lامروزه،در این قرن پرتناقض،تقریبا هیچکس نمیتواند اهمیت طرحهای فکاهی را در مطبوعات بطور کلی،و در مطبوعات اسپانیا به طور اخص،نفی کند؛و اهمیت آن به عنوان سند تاریخی،عکسبرداری سیاسی-اجتماعی، پدیدهء زیباییشناسی یا به بیان دیگر،تظاهر هنری-ادبی است.
3l(به تصویر صفحه مراجعه شود) Drawing by Vazquez de Sola Spain Taken from 5791 ááCaricatures'',* Editions Albin Michel,Paris, میتوان این تعریف را به طرحهای طنز- آمیز تعمیم داد و گفت که این طرحها عبارتند از بازی با اندیشهها که با کمک یا بدون کمک واژهها،از راه نقشها بیان میشوند.
به بیان روشنتر،حتی با در نظر- گرفتن آثاری مانند آثار اشتین برگ که ما را به پذیرفتن خلاف این معنی وامیدارد،باید گفت که زیباییشناسی،در طنز ترسیمی،جایی ثانوی دارد و حال آنکه اندیشه نقش اساسی را بازی میکند.
اما بطور کلی،طراحان طنزپرداز امروز به ساده کردن خطوط،ترکیب بصری و نیز پرهیز از ورود در جزئیات،گرایش دارند که این روش در قرن پیش هم در کارهای دوره ẓDore?Ẓ ،و به ویژه کاران داش ẓCaran d'AcheẒ جلوهگر شده بود.
اگر بطور کلی میتوان گفت طنز ترسیمی از«راست»به«چپ»تغییر مکان داده است (هیچ کس تصورش را نمیکند که طراح فرانسوی «سینه»را محافظهکار بداند)روشن است که از همان قرن گذشته،گرایشهای«ترقیخواهانهیی» ظهور کرده بود.
نشریههای عمومی مدتهای مدید درهای خود را بروی طنز بسته بودند ولی اخیرا طنز ترسیمی به درون این نشریهها راه یافته است و در مطبوعات روزانه هم جای مناسبتری احراز کرده است."