چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی نقش شرکتهای تعاونی روستایی استان فارس در بازاریابی محصولات تولیدی اعضا و امکانات توسعه آن انجام گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه شامل 765 عضو تعاونیهای روستایی در 17 تعاونی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از اعضای تعاونیهای منتخب شهرستانهای شیراز، داراب، اقلید، کازرون و مرودشت در سال 1384به دست آمد. در این مطالعه برای بررسی دقیق اثر ویژگیهای اعضا بر تمایل به مشارکت در انجام امور بازاریابی و فروش محصولات از طریق تعاونیها، از روش تحلیل تشخیصی استفاده شد.
براساس یافتهها مشخص گردید که تعاونیهای روستایی در زمینه بازاریابی محصولات تولیدی اعضا نقش چندانی ندارند و توزیع کالاهای مصرفی و برخی نهاده ها مانند کود مهمترین فعالیت آنها را تشکیل میدهد؛ اما علیرغم این نقش اندک تعاونیها، اغلب اعضا مایلند با توجه به امتیازاتی همانند دریافت قیمت بالاتر و فروش مطمئن، محصول خود را از کانال تعاونیهای روستایی به فروش برسانند. یافتههای تحقیق همچنین نشان داد که بیشتر اعضا به دلیل نیاز مالی، امکان نگهداری محصول و فروش آن پس از برداشت را ندارند و با توجه به حضور گسترده واسطهها، بخش قابل ملاحظهای از محصول اعضا قبل یا هنگام برداشت توسط این گروهها خریداری می شود. مهمترین محدودیت تعاونیها در فعالیتهای بازاریابی کمبود امکانات مالی و فیزیکی است. در پایان مقاله، پیشنهادهایی به منظور رفع محدودیتها ارائه
شده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج جدول 7 نشان میدهد که در شهرستان شیراز متغیرهای سن،تعداد افراد خانوار و سابقهء عضویت بر تمایل به همکاری با تعاونی در زمینهء فروش محصولات تأثیرگذار بودهاند که ضرایب آنها به ترتیب 0/286،0/184و 0/865بوده است.
ضرایب منفی متغیرهای سن و سابقهء کشاورزی و فاصله نیز نشان میدهد که افزایش در این متغیرها باعث افزایش عدم تمایل به همکاری با تعاونی در زمینهء فروش محصولات تولیدی گردیده است.
نتایج در سطح استان حاکی از آن است که متغیرهای تعداد افراد خانوار،سطح سواد و سابقهء عضویت در تعاونی با ضرایب 0/315،0/571و 0/355بر تمایل به فروش محصول از طریق شرکت تعاونی تأثیر مثبت داشتهاند و افزایش این متغیرها موجب افزایش همکاری اعضا با تعاونی برای خرید و فروش و بازاریابی محصولات میگردد.
همچنین متغیرهای سن،سابقه کشاورزی و فاصله تا مرکز شهرستان نیز بر عدم تمایل به همکاری با تعاونیها در زمینهء خرید و فروش و بازاریابی محصولات تأثیرگذار بودهاند که با توجه به آثار منفی آنها،افزایش در این متغیرها باعث افزایش عدم تمایل به همکاری با تعاونی جهت انجام امور و بازاریابی محصولات تولیدی اعضا میگردد.
نتایج مربوط به تحلیل تشخیصی برای بررسی تأثیر ویژگیهای اعضا بر تمایل به فروش محصولات از طریق تعاونی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق نتیجهگیری و پیشنهاد به طور کلی میتوان گفت که هرچند تعاونیهای روستایی استان فارس خدماتی به اعضا ارائه دادهاند،ولی این خدمات به ویژه در بعد بازاریابی و تأمین نهادهها ناکافی بوده است.