خلاصه ماشینی:
"مثلا سخنان محقق سبزواری در کفایه را به چند دلیل, تصحیح و نقل کرده ایم: نخست آنکه آراء وی در باب غنا محور بحث بسیاری از فقهاست و در کفایه نظری دارد برخلاف رساله اش در غنا که در بخش اول درج شد; دیگر آنکه شیخ انصاری (رحمه الله) در مکاسب, سخن کفایه را نقل کرده است و از آنجا که نسخه چاپی کفایه مغلوط و دارای سقط است و برخی مطالب منقول در مکاسب در آن نیست, مایه شگفتی و تحیر حاشیه نویسان مکاسب و مصححان آن شده است; مثلا میرزا محمدتقی شیرازی (ره) در تعلیقه اش بر مکاسب گوید: … هذا ولکن مارأیت ماحکاه (قدس سره) عن الکفایة فی بابی الغناء فی المکاسب وفی کتاب القضاء والشهادات, بل لم یذکر روایة علی بن جعفر(ع) فی شیء من البابین… ولعله (قدس سره) وجده فی مقام آخر من الکفایة, فلابد من التتبع.
عمده مباحث فقهی این چند سده در همین رساله های فقهی آمده است; هرچند در کتاب های دوره ای فقه مانند مستند نراقی و مکاسب شیخ اعظم و حواشی مکاسب و نیز مکاسب محرمه امام خمینی (قدس الله اسرارهم) هم مباحث بسیار دقیق و ممتع درباره غنا وجود دارد; ولی از آنجا که: اولا: در کتاب های تألیفی پس از سده دهم معمولا مباحث غنا بتفصیل طرح شده است, به خصوص در کتاب هایی مثل مکاسب شیخ و آثار وابسته به آن; ثانیا: اغلب منابع این دوره در دسترس است و فقه پژوهان به کمک کتابشناسی غنا در بخش چهارم این مجموعه به راحتی می توانند از جایگاه بحث غنا در آنها مطلع شوند و به خود این آثار مراجعه کنند; ثالثا: آراء قدما در اینگونه مسائل اهمیت ویژه ای دارد, و از سوی دیگر در مواضع مختلفی از کتاب هایشان پراکنده است; رابعا: از سده چهارم تا یازدهم ـ برخلاف چند سده اخیر ـ رساله مستقلی در غنا نداریم."