چکیده:
در سازمانهای امروزی،مدیریت صحیح دانش تا به آن حد حائز اهمیت است که از نتیجهء سنجش وضعیت آنها بهعنوان شاخص برای درجهبندی شرکتها در کشورهای توسعهیافته استفاده میشود.در حقیقت،در عصر تحول و عدماطمینانهای محیطی سازمانهایی موفق هستند که بهطور مستمر به تولید دانش بپردازند و به طرز مناسبی دانش را سازماندهی کنند؛آن را در مجموعهء سازمان اشاعه دهند و در فناوریها،محصولات و خدمات به کار گیرند.در این تحقیق سعی شده است تا ضمن بررسی چرخهء مدیریت دانش دانشگاه علم و صنعت ایران،مدل مناسبی برای ارزیابی این چرخه در دانشگاهها ارائه شود و به منظور سنجش آن،از مدل چهار حلقهای جاشپارا بهعنوان چرخه مدیریت دانش استفاده شده و سه فرضیه و پنج سوال تحقیقی مورد بررسی قرار گرفته است.نتایج تحقیق نشان میدهد که بالاترین امتیاز مربوط به حلقهء سازماندهی دانش و پایینترین امتیاز مربوط به حلقهء تبادل دانش است.از یافتههای تحقیق میتوان برای تقویت حلقهها و افزایش همبستگی بین حلقهها در دانشگاه استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق سعی شده است تا ضمن بررسی چرخهء مدیریت دانش دانشگاه علم و صنعت ایران،مدل مناسبی برای ارزیابی این چرخه در دانشگاهها ارائه شود و به منظور سنجش آن،از مدل چهار حلقهای جاشپارا بهعنوان چرخه مدیریت دانش استفاده شده و سه فرضیه و پنج سوال تحقیقی مورد بررسی قرار گرفته است.
با این وصف سؤالاتی که در سطح جامعه نمونه مورد ارزیابی قرار میگیرند،به شرح زیرند: 1-وضعیت موجود حلقه خلق دانش در دانشگاه علم و صنعت چیست؟ 2-وضعیت موجود حلقه سازماندهی دانش در دانشگاه علم و صنعت چیست؟ 3-وضعیت موجود حلقه مبادله دانش دانشگاه علم و صنعت چیست؟ 4-وضعیت موجود حلقه به کار بستن دانش در دانشگاه علم و صنعت چیست؟ 5-همبستگی بین حلقههای تشکیلدهنده چرخه مدیریت دانش در دانشگاه علم و صنعت چگونه است؟ مدل تحلیلی تحقیق مفاهیم برای قابل استفاده بودن،باید شاخصهای تجربی داشته باشند.
بررسی جدول به پرسشهای این تحقیق پاسخ میدهد: 1-وضعیت موجود حلقه خلق دانش در دانشگاه علم و صنعت ایران؟ 93%از پاسخدهندگان در رابطه با سوالات مربوط به حلقهء خلق دانش گزینههای زیاد و خیلی زیاد را انتخاب کردهاند.
جدول 2-میانگین فراوانی پاسخ و سؤالات چهار حلقه (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-وضعیت موجود حلقه سازماندهی دانش در دانشگاه علم و صنعت ایران چیست؟ 74/5%از پاسخدهندگان در رابطه با سوالات مربوط به حلقه سازماندهی دانش، گزینههای خیلی زیاد را انتخاب کردهاند."