چکیده:
هدف:هدف این پژوهش،بررسی رفتار اطلاعیابی اعضای هیات علمی دانشگاه اراک در استفاده از اینترنت میباشد.بعلاوه تفاوت رفتار اطلاعیابی اعضای هیات علمی در حوزههای علوم انسانی،علوم پایه،فنی مهندسی و کشاورزی،و ارتباط عواملی همچون مهارتهای رایانهای با رفتار اطلاعیابی،رابطه جنسیت با میزان استفاده آنان را نیز مورد مطالعه قرار دهد. روششناسی:روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی بوده،جامعه مورد مطالعه،اعضای هیات علمی دانشگاه اراک و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. یافتهها:یافتههای پژوهش نشان میدهد مهمترین اهداف جستجوی اطلاعات توسطه اعضای هیات علمی، اهداف پژوهشی،آموزشی و روزآمد کردن اطلاعات تخصصی میباشد،بیشترین استفاده از مجلات الکترونیکی و پایگاههای اطلاعاتی است.وب،پست الکترونیکی و اتاقهای گفتگو به عنوان مهمترین امکانات ایتنرنت و موتورهای جستجو،نشانی منابع اطلاعاتی و ابر موتورهای جستجو کارآمدترین ابزار جستجو میباشد.همچنین جستجوی پیشرفته،جستجوی کلیدواژهای و جستجوی ساده پر کاربردترین شیوههای جستجوی اطلاعات در اینترنت هستند.ترافیک شبکه و پایین بودن سرعت اینترنت و عدم دستیابی به اصل مدرک از عمده مشکلات استفاده از این فنآوری میباشد. نتایج:رفتار اطلاعیابی اعضای هیات علمی در حوزههای مختلف متفاوت است.بین نوع منابع اطلاعاتی مورد استفاده و متغیر مهارتهای زبانی و بین میزان استفاده اعضای هیات علمی از اینترنت با متغیر جنسیت ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین با توجه به تاثیر اینترنت بر رفع نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی و افزایش روزافزون استفاده از این شبکه،در بررسی حاضر راهها و شیوههای دستیابی به اطلاعات یا رفتار اطلاعیابی اعضای هیات علمی مورد بررسی قرار گرفته است.
شعبانی و نجفآبادی(5831)در پژوهشی تاثیر شبکه اینترنت بر رفتار اطلاعیابی اضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد را بررسی نمودهاند که یافتههای این پژوهش نشان میدهد میزان استفاده از اینترنت در جامعه مورد بررسی مطلوب بوده،از بانکهای اطلاعاتی بیشترین استفاده صورت گرفته،تاثیر بهرهجویی از اینترنت بر فعالیتهای پژوهشی جامعه علمی بالا بوده و هدف از بهرهوری از اینترنت روزآمد کردن اطلاعات تخصصی بوده است.
اعضای هیات علمی دانشگاه اراک برای جستجوی اطلاعات و رفع نیاز اطلاعاتی خود در اینترنت از چه ابزارهایی استفاده میکنند؟ در اینترنت ابزارهای مختلفی یا امکانات و قابلیتهای متفاوت برای دستیابی به منابع اطلاعاتی موجود است.
بین رفتار اطلاعیابی اعضای هیات علمی دانشگاه اراک در حوزههای علوم انسانی،فنی مهندسی،علوم پایه و کشاورزی چه تفاوتی وجود دارد؟ به مجموعه فعالیتهایی که فرد برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود انجام میدهد و شامل مشخص کردن اهداف،روش و ابزار جستجو و نوع اطلاعات مورد جستجو است،رفتار اطلاعیابی گفته میشود.
بررسی تفاوت رفتار اطلاعیابی در حوزههای علوم انسانی،مهندسی،علوم و کشاورزی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به مندرجات جدول 6 مشخص است که بین رفتار اطلاعیابی در حوزههای علمی تفاوت معناداری وجود دارد،یعنی اعضای هیات علمی در حوزههای مختلف با اهداف متفاوت،از منابع اطلاعاتی متفاوت و ابزار و شیوههای جستجو متفاوت استفاده میکنند."