خلاصه ماشینی:
"(1),21-34 بررسی رابطه سبک رهبری تحولی-تعاملی با میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در دبیرستانهای شهر اصفهان relationship of transformational and transactional leadership style with the application of the learninig organization دریافت مقاله:5831/6/91؛دریافت نسخه نهایی:6831/7/1؛پذیرش مقاله:6831/7/81 قربانعلی سلیمی*الهام شاهمندی** چکیده: هدف از پژوهش حاضر،بررسی همبستگی بین سبک رهبری(تحولی- تعاملی)مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان با میزان کاربست مؤلفههای سازمانهای یادگیرندهء قابلیتهای شخصی-الگوهای ذهنی-آرمان مشترک- یادگیری تیمی و تفکر سیستمی بود.
یافتههای پژوهش نشان داد بین سبک رهبری(تحولی-تعاملی)با میزان کاربست همهء مؤلفههای سازمان یادگیرنده رابطهء مثبتی وجود دارد و مؤلفههای سازمان یادگیرنده از نظر مدیران در مدارس بیش از سطح متوسط بوده است.
جدول 1:نحوهء توزیع پرسشنامهء سازمان یادگیرنده و سبک رهبری تحولی-تعاملی میان مدیران ودبیران (به تصویر صفحه مراجعه شود) ابزار نمونهگیری:پرسشنامه رایجترین وسیلهء جمعآوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی پرسشنامه است،لذا در پژوهش حاضر نیز برای جمعآوری اطلاعات و کشف نظرات از پرسشنامه استفاده شده است.
بحث و نتیجهگیری براساس یافتههای این پژوهش بین کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده(قابلیتهای شخصی،الگوهای ذهنی،یادگیری تیمی،آرمان مشترک و تفکر سیستمی)و سبک رهبری تحولی-تعاملی مدیران رابطهء معنادار وجود دارد،ولی با میانگینهای متفاوت.
پیشنهادات کاربردی با استفاده از سبک مناسب رهبری و به کارگیری مؤلفههای سازمان یادگیرنده در مدارس مدیران و معاونان میتوانند خود را در جهت تبدیل مدارس به محیطهای یادگیری مداوم،تقویت الگوهای ذهنی مثبت در بین افراد برای عملکرد مؤثر،جهتدهی تلاشها در راستای یک هدف واحد،تشویق افراد به یادگیری از همدیگر در قالب فعالیتهای تیمی در ایجاد نظام مشارکتی در انجام فعالیتها به کار گیرند و بدین وسیله فرایند یاددهی و یادگیری را در مدارس تسهیل نمایند."