خلاصه ماشینی:
"اگر مخاطب راوی،خواننده باشد،تکگویی ساده است و اگر مخاطب درون داستان باشد و راوی او را خطاب قرار بدهد، تکگویی نمایشی است و اگر راوی از مخاطب یا مخاطبهای خود،بیخبر باشد،همانطور که در صحنهء نمایش،بازیگری با خود حرف میزند و غیر مستقیم اطلاعاتی را به تماشاچی میدهد، حدیث نفس یا خودگویی مینامند،و در نهایت،اگر آنچه در ذهن شخصیت داستان میگذرد،بازگو شود،تکگویی درونی به حساب میآید،به عبارت دیگر تکگویی درونی،ذهنخوانی شخصیت داستان است،بیآنکه به زبان بیاید.
در این شیوهء بازگویی،اساس بر مفاهیمی است که ایجاد تداعی معانی میکند و خواننده به طور غیر مستقیم در جریان احساسات و افکار شخصیت داستان و واکنشهای او نسبت به محیط اطرافش قرار میگیرد و سیر اندیشهء وی را دنبال میکند و اغلب کلمهها و جملهها آشفته و درهم برهم و گاه نامفهوم است.
» تکگویی درونی شیوهء ارائهء هنرمندانهای است که نویسنده فکر و احساس شخصیت داستان را به ذهن خواننده انتقال میدهد؛ بهرهگیری از این شیوهء بازگویی بستری را برای تعمق در ماهیت و هستی شخصیت داستان فراهم میآورد و صحنه و وضعیت و موقعیتی را که شخصیت در آن قرار دارد نشان میدهد."