چکیده:
عدم قطعیتها،سرعت تغییرات محیطی و افزایش حجم رویدادهای غیرمترقب،همچنین ظهور راهبردهای نوپدید،مدیریت راهبردی سازمانها و شرکتها را دستخوش تحولاتی نموده است. در چنین شرایطی مدیران و تصمیمگیرندگان استراتژیک،پس از تدوین مطلوبیتهاو تحلیل محیطی و راهبردی و کشف و تولید گزینههای راهبردی مختلف،به دنبال یافتن الگوهایی هستند که قابلیت بررسی همزمان راهبردهای اندیشیده شده(تدوین شده)و راهبردهای نوپدید را داشته باشد و امکان انتخاب راهبرد برتر را از بین گزینههای ممکن ایجاد نمایند.این مقاله سعی دارد ضمن بررسی مدلهای انتخاب راهبرد و عوامل و معیارهای هریک،در عرصههای مختلف،الگویی را متناسب با شرایط فوق پیشنهاد نماید.
خلاصه ماشینی:
"در الگوی اساسی مکتب موقعیتیابی با رویکرد نظامی فرض بر این است که از ترکیب هنرمندانهی اصول جنگ توسط فرمانده راهبردهای مختلفی بوجود میآید که انتخاب یکی از آنها مد نظر میباشد و لذا عوامل پنجگانهی اهداف،میدان فضای جنگ،دشمن،منابع و نتیجه در نظر گرفته شده و برمبنای اصول 9 گانهی"کلاوس ویتز"82که شامل توان نابودی نیروهای دشمن،تناسب با قدرت دشمن،تمرکز بخشی منابع،میزان صرفهجویی نیرو،انعطافپذیری،اختیارات فرمانده،تامین و جلوگیری از غافلگیری خودی،غافلگیری دشمن و سادگی آن تصمیمگیری میشود.
در این مکتب علی احمدی مدعی است که یک انتخاب هنگامی میتواند خوب تلقی شود که براساس بررسیهای کافی پیرامون هر راهبرد تحت شرایط گوناگون محیطی اتخاذ شده باشد و لذا عوامل محیطی(رقبا،مشتریان،عرضهکنندگان اقتصادی،اجتماعی،فناوری، مسائل بین المللی و مقررات و قوانین)و عملکرد سازمانی(سودآوری،بهرهوری،کیفیت،سهمبازار،رشد)را دو عامل موثر در انتخاب راهبرد میداند و معیارهای هفتگانه زیر را برای تصمیمگیری مطرح مینماید.
[رحمان سرشت،4831 ص 59] تطبیقپذیری(تناسبپذیری)با محیط سازمانی،با منابع سازمانی و با فرهنگ سازمانی پذیرشپذیری(قابلیت پذیرش)از لحاظ نوآوری،از لحاظ ریسک،از لحاظ رضایت ذینفعان امکانپذیری:از لحاظ منابع،از لحاظ تدارکات،از لحاظ واکنش مناسب رقبا در الگوی غفاریان،ادعا شده که راهبرد،اثربخشی خود را از قواعد رقابت دریافت میکند و با شناخت قواعد مولد گلوگاهها،حوزهی انتخاب راهبرد معین میشود،لذا برمبنای سه عامل فرصت(هدف)،منابع و گلوگاه معتقد است گزینههای راهبردی،آنگاه اثربخش خواهند بود که بتوانند گلوگاه را از سر راه سازمان مرتفع کنند،عناصر لازم برای تحقق منافع نهفته در فرصت(اهداف راهبردی)را تکمیل کنند و منافع بالقوه را به فعلیت برسانند."