چکیده:
مربی کارآمد پیبوسته درصدد است تا از حالات ظاهری و گفتهها و رفتارهای دانشپژوهان بیشترین استفاده را به منظور شناخت کامل آنان ببرد و از این شناخت به عنوان وسیلهء مؤثری برای تقویت روابط عاطفی و انسانی محیط آموزشی بهره گیرد. زیربنای هنر تخیل است تخیل همان بینش درونی است و سرچشمه تمام خلاقیتهای انسان است.احساسات را خمیرمایه کارهنری دانستهاند که انسان را مجبور به واکنش در برابر پدیدهها میکند و حواس راه ارتباطی انسان با همهچیز است. واکنش مثبت معلمان نسبت به عملکردهای دانشپژوهان در تقویتهای مثبت آنها مؤثر است و آنان را به تداوم کار و بهبود نتایج تلاشهایشان ترغیب میکند.واکنشهای منفی و تقویتکنندههای منفی نیز اثر بازدارنده و مخرب دارد و باعث حساس حقارت، ترس و دلهره و...میشود. اگر پیامها بتوانندانگیزش کافی برای حرکت،تغییر و یادگیری در فراگیری ایجاد کنند به خودی خود بهانهها و موانع موجود بر سر راه یادگیری را کم میکند و از بین میبرد و مربی و فراگیر هردو بهتر و سریعتر به نتایج مورد انتظار دسترسی پیدا میکنند.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نقش مربیان هنر در پرورش خلاقیتهای فراگیران فاطمه عقیلی عضو هیأت علمی دانشگاه یزد چکیده مربی کارآمد پیبوسته درصدد است تا از حالات ظاهری و گفتهها و رفتارهای دانشپژوهان بیشترین استفاده را به منظور شناخت کامل آنان ببرد و از این شناخت به عنوان وسیلهء مؤثری برای تقویت روابط عاطفی و انسانی محیط آموزشی بهره گیرد.
به همان اندازه که واکنش مثبت معلمان نسبت به عملکردهای دانشپژوهان یعنی تقویتهای مثبت آنان مؤثر است و آنان را به تداوم کار و بهبود نتایج تلاشهایشان ترغیب میکند،واکنشهای منفی و تقویتکنندههای منفی نیز اثری بازدارنده و مخرب دارد و باعث احساس حقارت،ترس،دلهره و نگرانیها بیجا و حتی احساسات منفی قوی میشود و درنتیجه رفتارهای نامناسبی را به وجود میآورد.
این دور باطل را نیز میتوان به این صورت نشان داد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) درحالی که اگر جای پیامهای منفی و تحقیرکننده با پیامهای عاطفی مثبت و امیدوارکننده عوض شود و این پیامها بتوانندانگیزش کافی برای حرکت،تغییر و یادگیری در فراگیر ایجاد کنند به خودی خود بهانهها و موانع موجود بر سر راه یادگیری را کم میکنند و از بین میبرند و مربی و فراگیر هردو بهتر و سریعتر به نتایج مورد انتظار یادگیری دسترسی پیدا میکنند.
نظام آموزشی از پایینترین حد تا سطح عالی آن بیشتر به فعالیتهای مغز چپ توجه میکند و از عملکردهای بخش راست استفاده چندانی نمیکند و این ر حالی است که دانشمندان علوم تربیتی تلاش میکنند تا از راه هنر که حاصل فعالیتهای مغز راست است به رشد و توسعه مغز چپ کمک کنند و با ایجاد تعادل بین این دو مغز،فردی متعادل پرورش دهند."